Hej! Kan du inte göra om frågan så att du får med alla uppgifter med en gång? Det borde väl inte vara annat än att ändra frågan i adapterna... och sedan köra Fill igen. Har dessutom et minne av att du kan skicka med en andra parameter till Fill som döper tabellen så det är lättare att hålla koll på...typ: Kanske hmm! Testa att sätta parentes här: fick följande resultat: Är det rätt eller fel resultat? Vad är i sådana fall fel? Vad har du för indata och vad förväntar du dej för utdata? Nu när jag sovit lite på saken tror jag att jag förstår vad du vill göra :) Testa såhär: om jag tänker rätt! är det då så att jag i andra SQL frågan efter UNION ALL skall köra mot teamid2?Fylla ett data set med två sql frågor
Jag fyller först ett dataset med en sql fråga.
OleDbDataAdapter oledapt = new OleDbDataAdapter(SQL, con);
con.Open();
DataSet ds = new DataSet();
oledapt.Fill(ds);
Jag skulle sedan vilja göra en ny sökning med samma SQL fråga fast med olika urvalsvärden och fylla på Datasetet med värden från den andra frågan... Dvs göra en ny oledapt.Fill(ds);
Hur gör jag det.
/TYronne
Sv: Fylla ett data set med två sql frågor
/JohanSv: Fylla ett data set med två sql frågor
OleDbDataAdapter oledapt = new OleDbDataAdapter(SQL, con);
con.Open();
DataSet ds = new DataSet();
oledapt.Fill(ds,"Table1");
oledapt.SelectCommand.CommandText = NySQL;
oledapt.Fill(ds,"Table2");
Borde funka tycker jag...
Sv:Fylla ett data set med två sql frågor
Ok, så här är det jag vill göra
Jag har en tabell med två kolumner teamid och teamid2. Denna tabell innehåller matchbokningar. I systemet måste två lag kunna dela på en tid och då har jag laggt till dessas två fält, dvs teamid och teamid2
för exemplets skull så har
Lag U8 id 2
Lag U9 id 3
Dessa lag spelar alltid match samtidigt
När man sedan går in på lagets sida så skall frågan hämta upp alla matcher som tllhr ladet dvs teamid. som frågan är byggd nu så visas bara det ena lagets match, dvs U8 eftersom frågan hämtar från teamid.
SELECT a.id, a.header, Left(a.Duedate,10) as duedate, a.Duetime,b.descr, c.atype FROM calendar a,
team b, Activity c WHERE c.ID = a.actid AND b.ID = a.Teamid AND a.teamid=3 AND a.Actid IN(2,3,5) AND
a.Duedate > #2007-11-29 00:00:00# ORDER BY duedate asc
När jag sedan går in på U9 sida så visas endast de unika poster som är sparat på temaid=3, dvs inga matcher syns.
Det jag nu vill ha är en fråga som hämtar data med urvalet teamid=3 och teamid2=3. Det tyckte jag torde vara en enkel SQL fråga men jag får upp alla lagens matcher. Detta har jag testat
SELECT a.id, a.header, Left(a.Duedate,10) as duedate, a.Duetime,b.descr, c.atype FROM calendar a,
team b, Activity c
WHERE c.ID = a.actid
AND b.ID = a.Teamid
AND a.teamid=3 OR teamid2=3
AND a.Actid IN(2,3,5)
AND a.Duedate > #2007-11-29 00:00:00#
ORDER BY duedate asc
Och då kommer alla lagen med.
Så jag behöver hjälp med att skapa denna SQL fråga som tar ut U9:s matcher.
/Tyronne
Sv: Fylla ett data set med två sql frågor
AND (a.teamid=3 OR teamid2=3)
/JohanSv:Fylla ett data set med två sql frågor
<info>
id header duedate teamID teamid2 Duetime descr atype
607 Grizzlys - Landskrona 2007-12-02 2 3 14:45 U8 Seriematch
608 Grizzlys - Rögle vit 2007-12-08 2 3 12:45 U8 Seriematch
</info>Sv: Fylla ett data set med två sql frågor
/JohanSv: Fylla ett data set med två sql frågor
SELECT * FROM (
team b, Activity c WHERE c.ID = a.actid AND b.ID = a.Teamid AND a.teamid=3 AND a.Actid IN(2,3,5) AND
a.Duedate > #2007-11-29 00:00:00#
UNION ALL
a.Duedate > #2007-11-29 00:00:00#
) ORDER BY duedate asc
/Johan
Sv:Fylla ett data set med två sql frågor
UNION ALL
team b, Activity c WHERE c.ID = a.actid AND b.ID = a.Teamid2 AND a.teamid2=3 AND a.Actid IN(2,3,5)
AND a.Duedate > #2007-11-29 00:00:00#
) ORDER BY duedate asc
/Tyronne