Jag håller på och tillverkar ett vidosystem i en skoluppgift. Man ska kunna lägga till videofilmer och då kunna ange/lagra typ(DVD, VHS) resp genre (action, drama..). Dessa är deklarerade i fält i klassen. Du skapar en enum-parameter såhär. Men du börjar "prata" om klasser också, är det något annat du menar? Jag gissar att du vill använda Enums för att lättare kunna ange typ av film (DVD, VHS, etc) och genre (action, drama, mfl)? Du har ett antal fält (properties) i en klass för dessa egenskaper. För att kunna använda dina enums i klassen behöver de vara möjliga att komma åt i din klass, men även för den som använder din klass, deklarera dem därför som public inne i din klass, t ex: Aha ok..Hade naturligtvis deklarerat dem som private med de andra fälten i filmklassen..Detta verkar ju mkt mer logiskt..Ska testa detta nu! Tack för svaren..:) Sedan när du fått detta att fungera så kan du ju fundera på en lösning som tillåter att man lägger till fler kategorier OCH som tillåter att en film tillhör fler genrer, t ex en Action-Adventure eller Romantic-Comedy...enum i c# konstruktor?
"systemet" består av 3 klaser (system, fil,kund).
kan jag bara helt sonika lägga till dessa i konstruktorn på ngt sätt? denna ser hitills ut så här..:
public Films(string filmTitle_i, double price_i, int releaseYear_i, float duration_i,ArrayList actorArray_i)
{
filmTitle = filmTitle_i;
price = price_i;
releaseYear = releaseYear_i;
duration = duration_i;
actorArray = actorArray_i;
instanceFilm++; //indexvariabel
}
Hur gör jag vid inläsning från konsolen då?
Tacksam för svar!
//FSv: enum i c# konstruktor?
enum Media { DVD, VHS };
Konstruktorn:
public MinKlass(Media m)
/JohanSv: enum i c# konstruktor?
public class Movie
{
public enum MediaType
{
VHS = 1,
DVD = 2