Jag fick tips om att man skulle kunna sätta en basklas i web.config via <pages theme="Grund" pageBaseType="baseclass.BasePage"> denna skulle då ersätta "System.Web.UI.Page" utan att man går in på varje .aspx-sida och sätter en egen pagebas-klassen... public partial class _Default : baseclass.BasePage Kollar man här (http://www.dotnet247.com/247reference/msgs/25/127744.aspx) så verkar det som att man måste ta bort System.Web.UI.Page först. Då har man ju förlorat fördelen med att kunna ställa det i web.config.... eftersom man vill slippa att göra detta på varje sida... Nädå, i basklassen ärver du i sin tur från System.Web.UI.Page så fungerar det I mina "default.aspx" så är tanken att man ska behålla "System.Web.UI.Page" eftersom det är standard när man skapar ett nytt dokument:Sätta basklass i web.config...
Tipset var att vid Beta2 stadiet av 2.0:an så skulle detta fungera. Men nu när jag provar så vill det sig inte. Är det någon som har något tips om man kan få igång detta eller om jag måste gå in och fixa detta på alla sidor... jag kan köra en replace men jag är mer intresserad av att se om det kan finnas en smidigare lösning typ som att fixa detta i WEB.CONFIG:en eller på anant ställe...Sv: Sätta basklass i web.config...
/JohanSv:Sätta basklass i web.config...
Sv: Sätta basklass i web.config...
Sv:Sätta basklass i web.config...
public partial class _Default : System.Web.UI.Page
I min basklass har jag:
public class BasePage : System.Web.UI.Page
I min WEB.CONFIG så kör jag detta så ska den först gå mot min basklass:
<pages theme="Grund" pageBaseType="baseclass.BasePage">
Detta skulle då göra att man slapp gå in på varenda ".aspx"-sida och skriva "public partial class _Default" alt. "public partial class _Default : baseclass.BasePage". Då finns det ingen anledning till man ska sätta "pageBaseType" i WEB.CONFIG
Tar jag bort och bara kör "public partial class _Default" så får jag upp felmeddelanden:
Error 73 'ASP.default_aspx.GetTypeHashCode()': no suitable method found to override c:\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework\v2.0.50727\Temporary ASP.NET Files\minsida\33c7007a\c4be752d\App_Web_dwe4vsz7.0.cs 491
Error 74 'ASP.default_aspx.ProcessRequest(System.Web.HttpContext)': no suitable method found to override c:\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework\v2.0.50727\Temporary ASP.NET Files\minsida\33c7007a\c4be752d\App_Web_dwe4vsz7.0.cs 496
Error 75 'ASP.default_aspx' does not implement interface member 'System.Web.IHttpHandler.IsReusable' c:\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework\v2.0.50727\Temporary ASP.NET Files\minsida\33c7007a\c4be752d\App_Web_dwe4vsz7.0.cs 163