Hej, Jag är på jakt efter en passagedetektor, en sådan som sitter vid entrédörrarna till butiker. Forst behover du val en detektor, och da bor du bestamma dig for vilket granssnitt du vill anvanda. Ett tips är att modulera ir-strålen, dvs. inte bara konstant ljus utan väldigt snabbt blinkande på några kilohertz. Sedan skaffar du en liten ir-mottagare som bara reagerar på modulerat ljus (finns färdiga, kostar bara några kronor.) På så vis reagerar den inte på ir-ljus från t.ex. lampor, solljus etc. Om du använder modulatorer som ger digital signal så kan du koppla in den på någon modemkontrollsignal i RS232 porten (RI, DCD, DSR eller CTS). Kanske måste du dock behandla signalen så att den passar RS232 ingången först. Tack för alla svar, jag skall titta närmare på detta och återkommer säkerligen med fler frågor Kolla på Conrad.se och sök på fotocell. Där finns lite billigare. De billigaste är byggsatser. Färdiga, kompletta kostar lite mer. tack så mycket! clasohlson produkten såg kanon ut! en sådan är beställd. jag har fått min clas ohlson produkt och försökt avlyssna utgången mot min com-port. Vilken pin har du signalen på? Tror du kan använda någon av pinnarna för flödeskontroll (DSR, CTS) och sen läsa av dem i en loop.Passagedetektor, IR med anslutning till datorn
Jag vill ansluta den till datorn och på så viss logga alla passage där.
det finns ju sådana på marknaden men dom är ganska dyra och jag tänkte, hur svårt kan det va =)
Är det nån som har någon erfarenhet av detta?
var skall jag börja?
tips på hårdvara?
Jag vill alltså bygga ett eget program som får en impuls på nått sätt varje gång strålen bryts eller hur det nu fungerar...Sv: Passagedetektor, IR med anslutning till datorn
Har aldrig fipplat med IR, men kan tanka mig att de billigaste och enklaste bor rimligtvis vara RS-232.
Sen ar det bara att lyssna pa den porten och checka vad for data du far nar IR-stralen bryts.Sv: Passagedetektor, IR med anslutning till datorn
Sv:Passagedetektor, IR med anslutning till datorn
Istället för råa IR modulatorer så kan du använda färdiga fotoceller (Sändare och mottagare eller kombinerad med reflektor). Finns för några hundrallappar och uppåt.
Om du har en parallell port i burken så kan du använda denna tillsammans med en optokopplare istället.
/RubenSv: Passagedetektor, IR med anslutning till datorn
mvh Jimmie
EDIT:
är det något sådant här vi pratar om?
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=130612.htm
Tyckte det var ganska dyrt trots allt men det kanske finns enklare?Sv:Passagedetektor, IR med anslutning till datorn
Clas Ohlson har också några:
www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19438820
/RubenSv: Passagedetektor, IR med anslutning till datorn
Sv:Passagedetektor, IR med anslutning till datorn
dock ingen signal, misstänker att det är analogt, att någon slags ström-puls eller nått sådant kommer från utgången. hur gör man nu? finns det något relä som kan ge ifrån sig digital signal som jag kan lyssna på när strömpulsen kommer?
nu märker ni som kan detta att jag gissar till stor del va? :)Sv: Passagedetektor, IR med anslutning till datorn