Jag håller på att sätta mig in i C# efter att alltid ha jobbat i VB. Stöter på nåt så tidigare enkelt som att slå ihop en sträng. sw.WriteLine(string.Format("<job name=\"{0}\" />",k.Value.Name)); Tack Roger, hittade precis samma lösning på nån sida. Funkar fint nu. Problemet man oftast stöter på genom att inte använda XML-Dom är flexibiliteten i förändring av koden. Genom att generera XML via string brukar man (inte alltid dock) få en mer komplex lösning som kan vara lite svår att bygga ut. XML-Dom gör det dock enklare då man via lite enkla Add metoder kan lägga till noder m.m. på önskad plats utan att behöva modifiera eller pilla i en sträng. Roger, Johan, tack för hjälpen. Jag ska kolla upp XmlDocument närmare.Konkatenera sträng
Följande har jag som ska skriver till en textfil:
sw.WriteLine("<job name=" + k.Value.Name + " />");
Vad jag vill få ut är:
<job name="jobbnamnet" />
Men jag lyckas inte få med " " runt name-attributet. Jag har försökt med \" i alla varianter men icke då.
Hur tusan göra?Sv: Konkatenera sträng
(Om man nu prompt vill skriva xml på det sättet. dvs)Sv:Konkatenera sträng
Hur ser det korrekta sättet ut att skapa xml-dokument? Har nån gång tidigare sett nåt xml-objekt som man kan använda för att skapa attributen o.s.v.
Men detta sätt har funkat fint de få gånger jag behövt skapa xml-filer, går snabbt och enkelt.Sv: Konkatenera sträng
Ta en titt på XmlDocument om du är lite nyfiken på att ev anända dig av detta i framtiden.
Mvh JohanSv:Konkatenera sträng
Tråden löst.