Jag håller på att meka lite med en treeview och behöver visa lite statusinfo till höger om själva noden. Jag löste problemet tidigare men glömde berätta om det här också.Lite statusfärger på en treenode
Statusen består av "flaggor" i form av text som t.ex. "OP", "!", "DR" osv. Flera flaggor ska kunnas visas samtidigt.
Det finns ju en del komponenter med columner i en treeview men dom är antingen knepiga att implementera, ostabila eller kostar skjortan.
Håller just på nu att försöka mig på GDI och rita nånting til höger om noden men det är första gången jag pysslar med GDI och att rita på kontrollers.
Har någon nåt bra exempel på hur detta kan implementeras eller kanske nån annan bra idé? :)
Tackar på förhand!
// PeterSv: Lite statusfärger på en treenode
Man ändrar egenskapen "Drawmode" på sin treeview till "DrawOwnerText".
Sen så använder man DrawNode eventet för att lägga till lite egen text.
private void treeView1_DrawNode(object sender, DrawTreeNodeEventArgs e)
{
e.DrawDefault = true;
Font newFont = new Font("Helvetica", 8, FontStyle.Regular);
e.Graphics.DrawString("testar", tagFont, Brushes.Red, e.Bounds.Right + 2, e.Bounds.Top);
}
Jag behövde dock lägga till flera flaggor (text) i olika färger och då måste man räkna ut hur stor e.Bounds blir med min nya text. Om någon behöver ha lite exempelkod så är det bara att skicka ett meddelande till mig.
// Peter