Hej Vi skall se om jag kan guida dig. Tack för svaret. Hej, Tack för svaret OK Tack TobbeHur får jag tag på markerad rads data programmässigt i en DataGridView
Jag är nybörjare i .NET-världen och har tidigare lekt i Delphi. Jag har svårt att hitta olika fälts värden i svaret på en fråga.
Jag har en DataGridView som är bunden till en DataSource, DataTable och en DataAdapter. Mina användare skall dubbelklicka på en rad i min DataGridView och då skall den postens data visas i ett detaljformulär för uppdatering. För att visa detaljposten måste jag veta på vilken post i gridden som användaren klickade. Hur får jag tag på den?
Hur får jag överhuvud taget tag på enskilda fältvärden i vald post i gridden?
Tackar på förhand
LillemorSv: Hur får jag tag på markerad rads data programmässigt i en DataGridView
Du har en DataGridView där du har talat om att du skall ha en select-knapp. När du sedan lägger till en
FormView t ex och så tar du en ny DataAdapter konfigurerar den och när du kommer fram till din sql
och WHERE så markera du id = "form" och sist att formen är DataGridView .
Nu är allt skrivit i minnet men på ett ungefär skall det fungera.Sv:Hur får jag tag på markerad rads data programmässigt i en DataGridView
Vad jag helst önskar är att kunna få tag på värdet i en kolumn.
Användaren väljer en rad och jag vill hämta värdet i en viss kolumn på den rad som användaren har valt.
Det är ofta primärnyckeln.
Tack på förhand
LillemorSv: Hur får jag tag på markerad rads data programmässigt i en DataGridView
Kikar du på obektets egenskaper hittar du bl.a. "SelectedCells", "SelectedColumns" och "SelectedRows".
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/system.windows.forms.datagridview.selectedcells(VS.85).aspx
För att försäkra dig om att användaren endast kan markera celler vågrätt kan du sätta egenskapen "SelectionMode" till "FullRowSelect".
// TobbeSv:Hur får jag tag på markerad rads data programmässigt i en DataGridView
Nu kom jag vidare...
Jag tycker fortfarande att det är bökigt att få tag på lagrade värden i databasen.
Antag att jag hämtar 15 poster från databasen. I dessa poster finns 2 numeriska fält(double) som skall användas för en beräkning för varje post. Posten skall sedan uppdateras i ett tredje fält och så småningom skall jag ta fran en totalsumma på beräkningen.
Hur kommer jag enklast åt lagrade värden, beräknar och sparar resultatet i ett resultatfält?
Allt känns oerhört omständligt jämfört med Delphi.
Åter igen, mycket tacksan för svar.
Har inte arbetat så mycket med DataGridView objektet men har skrivit en snippet du kanske kan bygga något av, har inte testat koden själv.
// Tobbe
Vi antar en tabell med kundinformation, 3st kolumner med kundnr, kreditsaldo1 och kreditsaldo2.
// Stegar igenom markerade kundposter
foreach (DataGridViewRow dgRow in dataGridView1.SelectedRows)
{
String CustomerID, Credit1, Credit2;
Int16 Counter = 1;
// Hämtar informationen från kundposten
foreach (DataGridViewCell dgCell in dgRow.Cells)
{
switch (Counter)
{
case 1:
CustomerID = dgCell.Value.ToString();
break;
case 2:
Credit1 = dgCell.Value.ToString();
break;
case 3:
Credit2 = dgCell.Value.ToString();
break;