Hej! Jag misstänker att du inte har hållit på med C# så länge? Ett sätt är att göra klasser av dina filer och lägga dessa i ett eget projekt som du inkluderar i din solution för hela applikationen. Dina klasser blir då dll filer som kan återanvändas i andra solutions genom att inkludera projektet även där. Hej och tack för svaren! Njae. Inte riktigt. Det är jag ganska bekant med, är det något jätteenkelt jag missar kanske? Jo du är inne på rätt spår. Lägg till dll:en som en referens och lägg till "using <namespace för din dll>" i c# filen som ska använda funktioner i dll:en. Kanonbra, lätt som en plätt :) Det var "using ..." jag hade missat. Tack så mycket för hjälpen!Inkludera en fil i en annan
Mitt problem:
Jag önskar att ha en fil med funktioner som jag använder ofta. Denna fil ska man sedan kunna inkludera i mina c# kodfiler. På så sätt slipper jag ändra i massor filer om jag ska ändra en funktion.
Något tips?
Mvh
LudwigSv: Inkludera en fil i en annan
Det förfarande du beskriver (att inkludera "filer") är det sätt som man skriver i icke objektorienterande språk (ex C, ASP etc).
i OOP (ObjektOrienterad Programering) låter du din fil bli en klass med metodåtkomst till dina "funktioner". Då detta står bra beskrivet i artikesamlingen ger jag inget exempel här.
Obs det går säkert att göra på det sätt som du vill men jag tror att du tjänar på att lära dig lite OOPSv: Inkludera en fil i en annan
Ett varningens ord dock: Ibland så gör man ändringar i sina klasser, tex för att man behöver nya funktioner eller förändra något i en befintlig funktion, och då gäller det att man verkligen ser till så att ändringen är bakåtkompatibel. Dvs, att alla andra projekt som använder klassen i andra applikationer/solutions fortfarande fungerar. Annars kan det hända att man kompilerar om en gammal applikation för att man gjort någon annan liten ändring och då fungerar plötsligt inte den gamla applikationen på grund av den andra ändringen. Därför brukar jag kopiera projektet med mina generella klasser från en "master" och arbeta med en kopia istället. Gör jag ändringar så uppdaterar jag också en "mastern" som alltid innehålla den senaste versionen som ska användas när man startar nästa projekt. Sedan kan jag själv bestämma när jag vill uppdatera gamla applikatoner och det gör jag bara om det behövs (buggar i hjälpklasserna tex) för att slippa testa om allt.
För att detta ska fungera måste man också se till att antingen alltid ha dll filerna i samma katalog som exe filen eller se till så att dll filerna skiljer sig åt med olika versionsnummer.
/RubenSv:Inkludera en fil i en annan
Att göra klasser i ett projekt låter som en riktigt bra idé. I Visual Studio 2008 trycker jag på "References" och går till browse och väljer dll filen jag har skapat i ett annat projekt, är jag inne på rätt spår då?
Mvh
LudwigSv: Inkludera en fil i en annan
Läs på lite om klasser och OOP under följande länk
http://www.pellesoft.se/area/articles/article.aspx?artid=970Sv:Inkludera en fil i en annan
I tex. php kan man ju använda sig av 'require' och 'include' för att infoga innehållet i en fil till den man jobbar i. c# har jag som det kanske märks inte alls hållt på med så länge :)Sv: Inkludera en fil i en annan
Om dll:en innehåller kontroller och komponenter och du vill lägga till dessa i Toolbox:en så högerklickar du i Toolbox:en, välj "Choose Items..." och väljer din dll där också (kanske måste du först ha ett designer fönster öppet för att få fram de olika komponent kategorierna i Toolbox:en).
/RubenSv:Inkludera en fil i en annan