Jag har ett märkligt problem. Jag vet att jag har gjort så här förr men nu vill det inte fungera. Jagfår felmeddelandet "Den angivna omvandlingen är inte giltig. " men skriver jag allt jag har deklarerat som DateTime som string istället fungerar det. Jagfår jju då ändra i sendMaess.cs. HUr kan jag fixa detta? Var uppstår felet? Hur är orderDate och payDate lagrat i databasen, är det datum-fält? De är lagrade som dateTime i databasen, felet uppstår i orderHeaderDB.cs om jagskriver (string)rd["orderDate"] så fungerar det. Förutsatt att jag ändrar till stinr i de andrafilerna också. Vet inte om det gör någon skillnad, men du kan testa med Convert.ToDateTime(rd["orderDate"]) istället.Problem med DateTime
orderHeader.cs
<code>
private DateTime orderDate, payDate;
public DateTime OrderDate
{
get { return orderDate; }
}
public DateTime PayDate
{
get { return payDate; }
set { payDate = value; }
}
</code>
orderHeaderDB.cs
<code>
rd.Read();
OrderHeader order = new OrderHeader((int)rd["orderID"], (string)rd["userName"], (DateTime)rd["orderDate"], (DateTime)rd["payDate"]);
rd.Close();
return order;
</code>
sendMess.cs
<code>
str.Append("Orderdatum: " + orderHeader.OrderDate.ToShortDateString() + "<br />");
str.Append("eräknad leverans: " + orderHeader.PayDate.AddDays(7).ToShortDateString());
str.Append("Betaldatum: " + orderHeader.PayDate.ToShortDateString() + "<br />");
</code>Sv: Problem med DateTime
/JohanSv:Problem med DateTime
Sv: Problem med DateTime
Om det inte blir någon skillnad, vad har du för innehåll i datum-fälten? Ligger de utanför intervallet vad DateTime klarar av att representera kanske?
/Johan