Hej! http://www.issociate.de/board/post/481298/Application_Settings_user_settings_storage_directory.html kan nog kanske svara på några frågor :) Här är ett annat sätt att spara applikations inställningar, variabler och tillstånd mellan sessioner. www.codeproject.com/KB/files/rjconfig.aspx Hej!ApplicationSettings
Jag försöker att förstå mig på application settings och filen Namn.exe.config.
Det är ju väldigt smidigt om man kan använda den.
Om man ex. gär vissa RadioButton kan man ju under property ApplicationSetting välja att spara ner värdet på varje RadioButton så att den kommer ihåg vilken som var aktiv förra gången man hade igång programmet.
Om jag förstått det hela så läggs default värdet i Namn.exe.config. MEN var hamnar värdena som sparas när man gör ändringar i applicationen som den kommer ihåg, dom ligger ju inte i Namn.exe.config filen?
Och vilken inställning skall jag använda Scope User eller Application och var hamnar dom olika inställningar?
/Jan OlofsonSv: ApplicationSettings
För inställningar som ska kunna ändras när man kör programmet så är det User-scopet som du ska använda, du kan inte förutsätta att användaren har tillgång till att skriva i sin installationsmappSv:ApplicationSettings
/Ruben
www.rjjournal.netSv: ApplicationSettings
Tack för svaren.
Att ersätta en före detta INI fil var inte lätt om jag förstod det hela rätt.
Om man vill att filen skall ligga där Applikationen ligger och att man skall kunna ändra inställningarna.
Det låter enklare med en ini fil för min del, det beror nog på att jag inte förstår bättre.
Jag fick inte det andra att fungera, det hamnar ett antal filer under Document and settings\userid\Application Data\Namn\Applicationsnamn och så hamnar en fil där applikatinen är som heter namn.exe.config, MEN där ändras ju inte inställningarna utan står kvar med defaultvärdena.
Jag skulle vilja att filen namn.exe.config ändrade sig efter vad man ändrade i applikationen.
Jag använder mig om .NET2 det kanske har ändrats till 3 tilldet bättre.
/Jan