Plötsligt krånglar mina comboboxar. Skriver ett program för ett bokarkiv. Databasobjekt som ämnen,sökord och författare har man tillgång till via comboboxar som vanligt. Jag använder AutoComplete och det har fungerat bra hela tiden. Helt fram till nu efter att 9000 titlar har lagts in. Det har hänt ibland att någon har råkat lägga in ett ämne två gånger. dvs 2 identiska ämnen. comboboxarna krånglar
Detta har inte varit något problem att fixa. Ta ämnet Filosofi och låt oss anta att det har kommit in en dublett. Det er jag med en gång för när jag skriver Filo så kommer Filosofi gånger i AutoComplete-listan. Då går jag på Avancerat Sök och skriver in Filo där också och väljer det andra av de två dubletterna. På de böckerna som kommer upp i söket går jag in, tar bort ämnet Filosofi, lägger in det igen och er till att jag väljer det första. Sen går jag inn i min radera-funktion som också är en combobox. Där väljer jag den andra av dubletterna och tar bort den.
Detta har alltid fungerat, men plötsligt så kommer det bara upp en när jag skriver Filo, även om det finns 2 filosofi. Och när jag i avancerat sök trycker Dropdown och fysiskt ser att det är två stycken, så blir det alltid samma som blir valt oberoende om jag väljer det första eller det andra.
Mycket konstigt att comboboxarna börjar uppföra sig annorlunda efter att vi har använt programmet till 9000 titlar.
Vad göra?
/Jörgen