Hej, Vilken rad inträffar felet på? Kanske är någon annan del av koden som strular? Vad jag kan se så inträffar den på conn.Open();. Enligt felmeddelandet tycker jag det verkar mer troligt att det är något efteråt i koden som strular. Klistra gärna in mer av koden ifall det skulle vara något annat som felar. Såhär ser det ut, och det är på conn.Open() den klagar om open eller valid connection. MySql är en databas jag inte förstår mig på. Konverterade databasen till MSSQL istället. Då funkade allt precis som det ska.Anslutning till MySql misslyckas
Hoppas nån kan hjälpa mig med det här för nu är jag så j*a trött på att det inte fungerar.
Har följande connectionstring:
<connectionStrings>
<add name="ConnString" connectionString="Server=MySql;Database=comp_web;Uid=root;Pwd=0089;"/>
</connectionStrings>
När följande kod körs:
MySqlConnection conn = new MySqlConnection(ConfigurationManager.ConnectionStrings["ConnString"].ConnectionString);
conn.Open();
Får jag det här meddelandet:
System.InvalidOperationException was unhandled by user code
Message="Connection must be valid and open"
Source="MySql.Data"
Om jag ändrar lösenordet så att det är fel får jag istället access denied, vilket är ok. Men varför funkar det inte att köra Open med rätt lösen?Sv: Anslutning till MySql misslyckas
/JohanSv:Anslutning till MySql misslyckas
Provade att flytta den så att jag kör den precis innan sql frågan, men det blir samma fel då.Sv: Anslutning till MySql misslyckas
/JohanSv:Anslutning till MySql misslyckas
-------------------------------
MySqlConnection conn = new MySqlConnection(ConfigurationManager.ConnectionStrings["ConnString"].ConnectionString);
conn.Open();
string cmdText = "select id, roles from cw_person where username = ?username and password = ?password";
MySqlCommand cmd = new MySqlCommand(cmdText, conn);
cmd.Parameters.Add("?username", username);
cmd.Parameters.Add("?password", password);
MySqlDataReader reader = cmd.ExecuteReader();
---------------
Provade att lägga det såhär, men felet kommer fortfarande på conn.open()
---------------
string cmdText = "select id, roles from cw_person where username = ?username and password = ?password";
MySqlCommand cmd = new MySqlCommand(cmdText, conn);
cmd.Parameters.Add("?username", username);
cmd.Parameters.Add("?password", password);
conn.Open();
MySqlDataReader reader = cmd.ExecuteReader();Sv: Anslutning till MySql misslyckas
Case closed. :)