XmlSerializer fungerar med interface, dvs man får inte skapa en XmlSerializer och ange ett interface: Serializern måste ha en verklig klass för att fungera. När du skapar XmlSerializern så måste du ange en konkret klass, tex Ja men det har jag gjort, Jag har inte svaret på din fråga men jag stötte på en liknande fråga i ett annat forum. När detta skrivs finns det ännu inga svar men den kanske kan vara något att bevaka. Hej Edmund,Sv: Hjälp med XML serialisering
XmlSerializer ser = new XmlSerializer(typeof(ITest));
Detta slänger exception: "Cannot serialize interface ConsoleApplication1.ITest."Sv: Hjälp med XML serialisering
<code>
interface IWhatever { }
// fungerar inte
class ClassToSerialize {
IWhatever x;
}
// fungerar
class Whatever : IWhatever { }
class ClassToSerialize {
Whatever x;
}
</code>Sv: Hjälp med XML serialisering
XmlSerializer ser = new XmlSerializern(typeof(kontoTransaktion));Sv:Hjälp med XML serialisering
//Kalla på XML funktion
xmlFileSerialize<BankAccountLibrary.AccountManager>(fileName, KontoHantering);
//Kontohantering är en instans av AccountManager (AccountManagern innehåller sen kontona, tex sparKonto, i en lista (<private List<BankAccountInterface.AAccount> konton = new List<BankAccountInterface.AAccount>();, AAccount är basklassen "konto").
//XML funktionen
public static void xmlFileSerialize<T>(string filePath, T obj)
{
XmlSerializer s = new XmlSerializer(typeof(T));
TextWriter w = new StreamWriter(filePath);
try
{
s.Serialize(w, obj);
}
catch
{
throw;
}
finally
{
if (w != null) w.Close();
}
}Sv: Hjälp med XML serialisering
forums.msdn.microsoft.com/en-US/csharpgeneral/thread/2609f15e-c198-4544-b9ce-8e12d933ed48
/RubenSv: Hjälp med XML serialisering
jag känner igen den där uppgiften ;)
Du ska inte ha någon serializering alls på interfacet!