Hejsan Skicka ett lämpligt meddelande om att programmet ska stängas eller något sådant Hur då? Med t.ex. SendMessage måste jag ha tag i programmets Handle, men det jag inte eftersom programmets "MainWindow" är dolt. PostThreadMessage verkar lämpligt :) WM_QUIT border vara ett lämpligt meddelande att posta - skicka det till huvudtråden så borde allt vara frid och fröjd =) Fungera kanon! Tusen tack! Hm, jag hittar faktiskt ingenting om hur man får fram just den primära tråden, är inte ens säker på att det går när jag tänker efter.. Rent tekniskt tycker jag inte att det borde vara några problem, men.. Skicka till alla, kan nog inte skada tror jag? Ett program behöver inte skapa huvudfönstret i någon särskild tråd så det är lika bra att skicka till alla. Hm, jag tror att det fönstret ska posta om meddelandet då om jag inte minns fel? Så länge det fungerar för programmet jag vill stänga så är jag nöjd! Stort tack! =)Stänga ett program i systemfältet (nere vid klockan) från ett annat program
Är på jakt efter en lösning på hur jag kan stänga ett program som ligger i systemfältet från ett annat program.
Jag har försökt med Process (.CloseMainWindow()) men fungerar inte. Jag lyckas heller inte få tag om programmets Handle eftersom med Process (.MainWindowHandle) får jag bara 0 eftersom direkt när programmet startar så gömmer det sig.
Det som fungerar är Process.Kill() men då ligger ikonen var i systemfältet tills man rör musen över den.
Hjälp?Sv: Stänga ett program i systemfältet (nere vid klockan) från ett annat program
Sv:Stänga ett program i systemfältet (nere vid klockan) från ett annat program
Sv: Stänga ett program i systemfältet (nere vid klockan) från ett annat program
Lyckades få det att fungera genom att skicka WM_QUIT till alla trådar i processen, då jag inte vet hur man får fram huvudtråden.
Hur skickar man till huvudtråden endast? Känns lite onödigt att skicka det till alla trådar, eller?Sv: Stänga ett program i systemfältet (nere vid klockan) från ett annat program
Har dock hört att PostThreadMessage är lite opålitlig. Det har att göra med att det inte följer med någon fönsterpekare i meddelandet. Detta innebär att meddelandet går till eventloopen för det fönster som för tillfället är aktivt (t.ex. en dialogbox) och det är inte säkert att det hanterar WM_QUIT.Sv: Stänga ett program i systemfältet (nere vid klockan) från ett annat program