Hej, Ja du kan ju alltid härma microsoft :) Property och viewstate
Jag håller på och skriver några aspxkontroller. Kontrollerna tar indata från vanligvis en annan kontrol. Jag listar upp en selection och kan välja att klicka på en rad och skickas då till en ny kontroll där jag kan editera eller skapa nytt. Vad jag gjort är väldigt likt gridview men med mycket högre komplexitet och med egna javascript i kontrollen.
Min fråga är av typen koddesign, vad som är "korrekt" eller "snyggast" sas.
Jag har ett property som jag kallar state i kontrollen som tar emot data, detta för att veta om jag är i edit läge eller i skapa nytt läge. State måste jag även spara till viewstate för att hela tiden kunna komma åt state, även ifrån codebeside sidan.
Min fråga är om det är ok att spara state i propertyt eller om jag skall göra en egen funktion för detta? Se exeplet nedan.
protected string _state = "edit";
public string State
{
get {
_state = ViewState["_state"].ToString(); // är detta ok?
return _state;
}
set {
_state = value;
ViewState["_state"] = _state; // är detta ok?
}
}
VAre sig jag skriver en annan funktion eller gör på detta sättet så funkar ju båda, jag vill bara vet hur man egentligen "skall göra" och gärna varför man skall göra på det sättet.
Tack på för hand
FredrikSv: Property och viewstate
Via .NET reflector så ser man att Text propertyn på Button classen (System.Web.UI.WebControls) ser ut så här:
public string Text
{
get
{
string str = (string) this.ViewState["Text"];
if (str != null)
{
return str;
}
return string.Empty;
}
set