Nybörjar fråga, Man skulle kunna säga att en Console application är "Dos variant" och Windows Form application är "Fönster variant", sen finns ju Web Form application som då är "Web variant". Tack, Det beror på vad man vill åstadkomma för något i .NET. Det som man i vanliga fall förknippar med en applikation i Windows är alltså en Windows Forms application. Tack, nu blev man lite klokare. Ganska stor skillnad egentligen, men programmeringsspråket är det samma. Skillnad mellan WFA och Console application
Jag undrar vad skillnaden är mellan Windows form application och console application?Sv: Skillnad mellan WFA och Console application
Sv:Skillnad mellan WFA och Console application
Men blev inte mycket klokare av det, om jag ska programmera något i .NET är det Console application eller WFA?Sv: Skillnad mellan WFA och Console application
Vill man ex. göra ett grafiskt gränsnitt med knappar och textfält osv som skall göras under Windows, då är det Windows Form.
Vill du göra en applikation i .NET där du exekverar programmet i "dos-läge", dvs utan textfält, knappar osv. då är Console application lämpligt.
Vill du göra en Hemsida, ja då är det Web Forms.
Beror helt och hållet vad ditt program skall klara av. :)Sv: Skillnad mellan WFA och Console application
/JohanSv:Skillnad mellan WFA och Console application
Är det någon skillnad i själva programmeringsspråket mellan Console applikation och Form applikation? Eftersom jag läser just nu en bok om C# och har fortfarande inte stött på ett form applikation exempel, utan alla är Console applikationer.Sv: Skillnad mellan WFA och Console application
Några exempel kan vara:
I Console Application
Skriver ut till konsolfönstret.
Console.WriteLine("Hello World.. ");
i WFA kan det vara:
lblHelloworld.Text = "Hello World..";
Där lblHelloworld är namnet på en Label i en WinForm.
Det blir en stor skillnad i slutet. Men för att lära sig grunderna i språket C# så är det inte dumt att använda sig av Console applications. Men sedan när du skall använda dig C# för att skapa en WinForm kan du bli lite förvirrad eller om du skall använda det för WebForms.
Jag skriver vanligtvis WebForms, men har nu börjat lite grann med WinForms, och det är mycket jag får tänka om i. :)