Hej, Måste du verkligen bry dig om formatet? Det vanliga är väl att man använder soap serialization för webservices. Brukar bli så trassligt med tidszoner annars. Tack Martin, Hmm... Det tycks som att både "Universal sortable date/time pattern" och ISO-8601 samt enligt "en-US" och "sv-SE" går bra. Däremot går inte "en-GB" eller "fi-FI" bra. Hyffsat begripligt, även om jag inte gillar att "en-US" funkar. Noterade även att metoden CreateReportHistorySnapshot returnerar en sträng med ett datum som ser ut att följa ISO-8601. Jag tror därför att jag väljer att använda ToString("s"). Vidhåller dock att detta rimligen finns dokumenterat någonstans.Hur skicka datumparameter till Report Services-tjänst
Vet inte riktigt i vilket forum denna fråga hör hemma, men jag har problem att anropa webtjänsten Reporting Services Execution för att generera s.k. snapshots. När jag skall anropa SetExecutionParameters för att sätta aktuella parametrar vet jag inte hur datum skall formateras. SetExecutionParameters tar en array av ReportParameter där jag sätter property Name och DefaulValues. DefaulValues är en array av strängar och frågan är alltså vad jag skall skicka in som formatteringsargument till ToString när mitt datum skall in i denna array? Och är det ett "fast" format eller beror det på kulturella inställningar för det konto under vilket Web-tjänsten körs?Sv: Hur skicka datumparameter till Report Services-tjänst
Hursomhelst så skall formatet vara
YYYY-MM-DDTHH:MM:SSZ
t.ex.
2008-09-18T08:23:00ZSv:Hur skicka datumparameter till Report Services-tjänst
Jag har tyvärr inte hunnit testa ännu - återkommer med resultatet så snart jag kan. Jag tolkar det svar som att jag skall gör på typ följande sätt:
ReportParameter[] parameters = new ReportParameter[1];
parameters[0] = new ReportParameter();
parameters[0].Name = "receivingDate";
parameters[0].DefaultValues = new string[] { receivingDate.ToString("u") };
Det verkar vettigt att använda "Universal sortable date/time pattern" i anropet till ToString(). Att inte skicka in något argument fungerar inte, dvs formateringen har betydelse. Det finns ju inget i anropet som talar om att det är ett datum utan detta måste Web-tjänsten läsa upp från rapportdefinitionen för att sedan tolka den sträng som skickats som parameter. Andra tänkbara format hade t.ex. varit ISO-8601 eller enligt "en-US" (ibland tycks det ju bra finns ett land).
Sv: Hur skicka datumparameter till Report Services-tjänst