Jag har fått ett problem jag aldrig har varit med om innan. Jag har byggt en sökfunktion och när jag testar den lokalt så fungerar det som det ska, men inte när jag kör det på webben. Det är nåt med frågesträngen som blir galet. Jämför dem här: Testa göra en server.urlencode Ser att du löste det... men om du ex. utvecklare i Visual Web Developer Express, så skapar du en WebSite, ex. WebSite3 Märkligt med sökvägar
search.aspx?search=booty%20chopper&allWords=False (lokalt)
search.aspx?search=booty+chopper&allWords=False (webben)
Hur kan detta komma sej?
Här bygger jag ihop strängen:
<code>
private void executeSearch()
{
if (txtSearch.Text != "")
Response.Redirect(Request.ApplicationPath + "/search.aspx?search=" +
txtSearch.Text + "&allWords=" + cbAllWords.Checked.ToString());
}
</code>
Det lustigaste är att när jag provar den på nätet så kommer jag till "Sidan kaninte hittas" jag blir alltså kvar på sidan jagär när jag söker enligt adressfältet, men jagfår upp sidan kan inte visas. Klistrar jag däremot in från search.aspx och bakåt från den lokala så fungerar det på webben också. Jaghar laddat upp allt flera gånger så jag är säker på att jag inte missat att ladda upp nåt.
----------------------EDIT-------------------------
Jag fick det att fungera när jag ändrade denna rad
Response.Redirect(Request.ApplicationPath + "/search.aspx?search
Till
Response.Redirect( "~/search.aspx?search
Nån som vet varför det första inte fungerar och vad man kan göra åt det?Sv: Märkligt med sökvägar
<code>
private void executeSearch()
{
if (txtSearch.Text != "")
Response.Redirect(Request.ApplicationPath + "/search.aspx?search=" +
Server.UrlEncode(txtSearch.Text) + "&allWords=" + cbAllWords.Checked.ToString());
}
</code>
Sedan när du behandlar söksträngen måste du göra en Server.UrlDecode(Request.QueryString["search"])Sv: Märkligt med sökvägar
Har du då en fil som test.aspx i den rot-mappen, så kommer den hitta filen på detta sätt:
<code>Request.ApplicationPath + "/test.aspx" </code>
Eftersom sökvägen då blir /WebSite3/test.aspx vilket funkar bra.. ... och så lägger du upp dem på servern i rotmappen... och så funkar det inte, fel sökväg och allt.
Detta beror på att man kommer via Request.ApplicationPath få /
Vilket resulterar i följande: //test.aspx vilket i ditt fall bör resultera i något liknande http://search.aspx?... istället för http://www.domain.se/search.aspx ...
Har jag för mig. :)