Är i startgroparna på ett lite större projekt. En sajt där mycket data kommer att finnas och prestanda är en av de viktigaste punkterna för front-end. Tekniken kommer i grund att vara PHP5/MySQL med cache. Detta är inget problem och inget att fundera på. Vad är det för adminsystem du skall bygga. Rent för att hantera tabeller och data eller mer för guider eller liknande med komplexitet i sig. Rättighetsstyrt så bara vissa får se viss information? Det blir "aldrig" admin för rena tabeller utan snarare komplexa datatyper, relationerna mellan dessa osv. Adminprogrammet kommer hantera inmatning och viss logik, exempelvis skapa rätt relationer i en trädstruktur när man flyttar noder osv. med drag-n-drop. Jag vet flera kollegor som använder windows-baserade lösningar på landstinget för just webblösningar där det är mycket information som skall fyllas i, många relationer, tekniker och fält hit och dit. Sammanställningar som kan vara knepiga och delvärden mm mm. Så, visst finns det en poäng att kanske göra ett adminsystem i windows istället för forms. ..eller tittar på ClickOnce, kan nog fungera smidigt i det här sammanhanget :)WinForms-admin av webbapplikation?
När det gäller den administrativa delen är det däremot lite svårare då jag har flera olika roller som kommer att arbeta med det och det är många olika entiteter i systemet som kan ses på flera olika sätt. Prestanda är ingen faktor här.
Då jag är ensam utvecklare vill jag minimera utvecklingstiden och har tittat på lite olika ramverk, AJAX-komponenter och annat som enligt dem ”gör det enkelt” att bygga gränssnitt. Men jag har inte hittat något som verkar vettigt. Igår insåg jag att all den funktionalitet i form av komponenter med drag-n-drop osv. redan finns i .Net WinForms, där det dessutom går snabbt att bygga gränssnitt, framför allt med hjälp av databinding och webservices.
Tanken nu är att bygga det administrativa gränssnittet i C#/WinForms och kommunicera med PHP5 över SOAP för att snabbt få fram en funktionell lösning.
Är det någon som har erfarenheter från liknande lösningar att dela med sig eller annan feedback på att använda ett vanligt program för att administrera en webbapplikation?Sv: WinForms-admin av webbapplikation?
Sv:WinForms-admin av webbapplikation?
Jag kommer att sitta i systemet som admin, mina kollegor som "moderatorer" och även kunderna kommer att arbeta i systemet. Olika rättigheter givetvis, samt olika utbud av moduler för de olika användarna.
Programmet bör i så fall bli ett "tomt" skal för olika moduler som kontrolleras och uppdateras i samband med inloggning.
Har gjort enklare tester med komplexa datatyper över SOAP mellan PHP5 och C# och det verkar fungera bra... Har däremot inte testat binära data ännu.Sv: WinForms-admin av webbapplikation?
Det enda du bör tänka på då är väl om du skall distribuera admin-rutinen till många eller kanske lägga den på en remote desktop som flera personer arbetar med. Sv:WinForms-admin av webbapplikation?