Hejsan Du behöver ha nåt som tar in signalen till datorn ungefär som denna http://sine.ni.com/nips/cds/view/p/lang/en/nid/201630 Skulle nästan göra själva tidtagningen i en mikrokontroller, t.ex. en PIC16F688, och sedan skicka över resultatet till datorn m.h.a PICens UART. För överföringen duger en enkel rs232<->usb omvandlare. Okej tack för tipsen, tänkte att om man vidareutvecklar denna till tex tidtagning på 80 m med 10 meters intervall så behövs 9st I/O:r och sedan behandlar man värdena i ex. C# eller VB? Har för mig att vanliga enkla PICar är billiga hos clas ohlsson eller kjell&co, dessa skulle gå att använda? Relativt enkla PICar, typ 16F688, bör duga utmärkt till det du vill göra. Tidtagning genom USB
Sitter och klurar lite på en idé om att skriva ett program i vb eller C# för tidtagning. Jag har två fotoceller som ger 10v vid brytning, kan man på något sätt ta upp denna signal (via anpassningselektronik) via USB för att sedan trigga igång en klocka? När nästa externa strömimpuls kommer (fotocell2) stoppar klockan i datorn. Programmeringstekniskt har jag inga problem men det är hur man får in signalen och hur man behandlar den jag inte riktigt vet?? Någon som är haj på det vore jättebra..
//Micke
"vet inte om detta kommer i rätt forum :)"Sv: Tidtagning genom USB
kanske det här libbet kan vara till hjälp
http://www.icsharpcode.net/OpenSource/SharpUSBLib/default.aspxSv: Tidtagning genom USB
Denna tar dock max 5V men du vet vad du skall leta efter.
Med sådanan här enheter följer det med ett api som du kan snacka med.Sv: Tidtagning genom USB
Sv: Tidtagning genom USB
MVH
MickeSv:Tidtagning genom USB
För att mäta på längre avstånd skulle jag göra en centralnod och sen ha en mätnod var tionde meter, som sedan kommunicerar med varandra.
Mätnoderna är helt interruptstyrda och när ljusbarriären bryts skickar dom ett meddelande till centralnoden. Centralnodens mjukvara skulle enbart lyssna på meddelandena från mätnoderna och registrera tiden när dom kommer in. Detta kan sedan analyseras i en dator eller, om du vill, presenteras på t.ex. en LCD kopplad till PICen.
Kommunikationen kunde vara t.ex. RS-485 med hjälp av PICens UART och en MAX13448E RS-485 transceiver.