Hej, Du är inte ensam Per, OO är det som är svårast för de flesta när de börjar med .NET Glöm det där med dataset , de är extremt tunga för att göra enkla saker som en lista med kunder. <b>Glöm det där med dataset , de är extremt tunga för att göra enkla saker som en lista med kunder.</b>Nybörjarfråga
Jag är nybörjare på C# och kämpar för att föstå detta med OO-programmering. Jag har inga problem med att skapa egna klasser eller jobba med egenskaper och get/set. Det finns gott om exempel på "såhär skapar du en person/kund-klass" osv.
Det jag däremot har problem med att förstå är när jag ska skapa och använda dessa klasser.
Om jag t.ex har en databas med kunder och vill få ut dessa i en combobox eller listbox, så skapar jag bara ett dataset och talar om att comboboxen ska ha datasetet som datakälla. Ska jag istället först skapa en kund-klass med egenskaper som motsvarar fälten i databasen och sedan skapa en ny kund
för varje rad i databasen först?
Vart kommer det här med klasser in i bilden?
Tack på förhand från en förvirrad nybörjare!Sv: Nybörjarfråga
Om vi tar ditt exempel med kunder så är det helt ok att göra som du beskriver om man bara skall visa data och där tar det slut. Men vill du bearbeta o jobba med kunderna blir det genast smidigare om du har skapat kundobjekt.
Låt säga att du vill kunna plocka fram alla som är över 18. Då har du först gjort en function på kundklassen som returnerar ålder på kunden. Själva data i databasen innehåller bara personnummer, när du skapar dina kundobjekt lagrar du datat om personnummer i varje kundobjekt inge mer.
Du har nu dina kundobjekt i en Lista eller liknande och kan loopa igenom den och där Age > 18 kopiera dem och lägga dem i en annan Lista eller bara rapportera antalet om du hellre vill det.
Ett lite enklare exempel kanske kan vara ett kortspel. Poker (Vanlig fem-korts poker) , där har vi en kortlek (52 kort), när en spelare fått sina kort har han en "hand".
Här kan vi nu skapa klasserna Kort, Kortlek och Hand.