Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg


Problem med physx-sharp och skapa triangle meshes

Postades av 2009-01-31 19:03:10 - Anders Malmgren, i forum c# (c-sharp), Tråden har 2 Kommentarer och lästs av 1065 personer

Hej.
Jag håller på att testa lite om physx-wrappern physx-sharp är nått att ha. http://imaginary-project.net/physx-sharp/

Jag har lyckats skapa enkla object som sfärer och kuber och även fått dem att påverkas av krafter etc..

Men nu vill jag även skapa triangle meshes för att kunna skapa lite mer avancerade actors..

Jag vet inte riktigt hur ajg sak gå tillväga, har saxat lite från C++ exemplen och från kod jag hitat på physx-sharp forumet.. men inget funkar..


        private NxActor CreateActorFromFile(string filename)
        {
            MeshManager meshManager = new MeshManager();
            NxActor actor = null;
            NxVec3[] vertices;
            int[] indices;

            meshManager.GetMesh(filename, out vertices, out indices);

            // create stream
            NxStream stream = new NxStream();
            NxTriangleMeshDesc meshDesc = new NxTriangleMeshDesc();
            // go unsafe
            unsafe
            {
                // fix pointers
                fixed (int* pIndices = indices)
                fixed (NxVec3* pVertices = vertices)
                {
                    // assign pointers
                    meshDesc.triangles = new IntPtr((void*)pIndices);
                    meshDesc.points = new IntPtr((void*)pVertices);

                    meshDesc.pointStrideBytes = (uint)sizeof(NxVec3);

                    meshDesc.numVertices = (uint)vertices.Length;
                    meshDesc.numTriangles = (uint)indices.Length / 3;
                    meshDesc.triangleStrideBytes = 3 * sizeof(int);
                     
                    meshDesc.flags = 0;
                    meshDesc.heightFieldVerticalAxis = NxHeightFieldAxis.NX_Z;
                    meshDesc.heightFieldVerticalExtent = -1000.0f;

                    // create mesh
                    NxCookingInterface cooking = PhysXLoader.NxGetCookingLib(PhysXLoader.NX_PHYSICS_SDK_VERSION);
                    bool cooked = cooking.NxCookTriangleMesh(meshDesc, stream);                    
                }
            }

            NxTriangleMesh mesh = sdk.createTriangleMesh(stream);



            return actor;
        }


bool cooked blir = false och sedan crashar den när det försöker skapa meshen på raden efter...

"Attempted to read or write protected memory. This is often an indication that other memory is corrupt."


Svara

Sv: Problem med physx-sharp och skapa triangle meshes

Postades av 2009-02-01 13:31:56 - Niklas Jansson

Nu var det ett bra tag sen jag satt med physx (bland annat eftersom det är jävligt jobbigt att arbeta mot closed source). Det jag senast har använt är Bullet; väldigt trevligt (och faktiskt mer korrekt, även om det är hyfsat ideellt).

Det första du bör kolla är så att du har vettiga värden i vertices och indices, och testa detta med en enda tetraeder, alt. en kub om du tycker det är enklare.

Om allt verkar vara korrekt finns det lite olika kompilatordirektiv som kan ställa till det i PhysX. Kolla upp vilka du ska använda, och dessutom grejer som att SDK är av korrekt version osv., och följ det noga.



Och vidare så har jag för mig att PhysX har en funktion typ "Vad var föregående felet". Lägg den före NxTriangleMesh-grejen, för att se vad PhysX själv säger är fel.


Svara

Sv:Problem med physx-sharp och skapa triangle meshes

Postades av 2009-02-02 11:12:26 - Anders Malmgren

Tackar, jag bytte till en annan wrapper som funkar mycket bättre.. Nu funkar det att cooka meshen.. :D


Svara

Nyligen

  • 18:42 Hvor finder man håndlavede lamper
  • 18:41 Hvor finder man håndlavede lamper
  • 16:36 Allt du behöver veta om keramiskt
  • 16:14 Vem anlitar man egentligen när tak
  • 16:14 Vem anlitar man egentligen när tak
  • 16:13 Vem anlitar man egentligen när tak
  • 11:52 Noen erfaring med uttak hos Mostbe
  • 11:51 Noen erfaring med uttak hos Mostbe

Sidor

  • Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 570 699
27 958
271 741
713
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies