Sitter med en s.k. Compound Interest Calculator, på svenska sparkalkylator som beräknar hur stort värdet är månadsvis, kvartalsvis, halvårsvis och årsvis. Hej! HejSparkalkylator
Fält för inmatning skall läggas till, nu är allt statiskt i codebehind.
Problemet är följande:
Jag vill beräkna ex: principal * (1 + rate ) ^ period (min kod nedan stämmer inte) Dessutom vill jag kunna visa output med 2 decimaler, hur får man till sådant ?
private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
// Monthly saving
decimal principal = 120;
// Interest rate
double rate = 4.70 / 100;
// Perioden
int period = 10;
// Månadsvis
int compound = 1;
// Kvartalsvis
//int compound = 3;
// Halvårsvis
//int compound = 6;
// Årvis
//int compound = 12;
// Amount
decimal amount = principal * period;
// Balance
decimal balance = principal * (Decimal)Math.Pow(1 + rate, period);
// Earned
decimal earned = balance - principal;
// Utskrift av resultat i textboxar
txtAmount.Text = Convert.ToString(amount);
txtEarned.Text = Convert.ToString(earned);
txtBalance.Text = Convert.ToString(balance);
// Utskrift av beräkning
textBox7.Text = "1st of month \t Interest \t Balance \r\n";
textBox7.Text = textBox7.Text + "-------------------------------------------\r\n";
// Deklaration av variabel
int steg = compound;
// Utskrift beroende på val av compund, dvs månadsvis, kvartalsvis etc EJ ÄNNU KLAR
for (int i = 1; i <= period; i += steg)
{
textBox7.Text = textBox7.Text + Convert.ToString(i)+"\t\t text2 \t\t xxx \r\n";
}
mvh
TorbjörnSv: Sparkalkylator
Har ni ingen bok som kurslitteratur på Malmö-kursen? Jag har själv gått den kursen så jag känner igen uppgiften. Gjorde klart kursen den i somras och fick VG på alla delar. Där står säkert hur man gör för att exempelvis formatera en sträng. Kolla på metoden string.Format eller StringBuilder.Append.
När jag läste den tyckte alla att denna uppgift var så svår så då hjälpte läraren till med klassen CompoundInterest. Man skall alltså inte göra beräkningarna direkt i gränssnittet, för tänk om du måste göra om gränssnittet nån gång (kanske inte i det här fallet, men om det var ett system på ett företag).
Du behöver inte använda Convert.ToString eftersom det är onödigt då alla klasser i .Net har en egen metod .ToString. Det räcker då att skriva i.ToString() för att göra om den till en string.
mvh Per LjungSv:Sparkalkylator
.ToString funkar som sagt inte, därför använder jag Convert.
Koden är fortfarande testkod
Jodå kursbok finns naturligtvis, uttömd, förfrågan är naturligtvis ställd inget svar, nu återstår svar på annat sätt.
Problemet återstår fortfarande i min fråga innan (decimalerna), någon ?
//Torbjörn