Jag har utgått ifrån denna artikel http://weblogs.asp.net/mikaelsoderstrom/archive/2008/09/09/koppla-ihop-windows-cardspace-med-asp-net-membership.aspx och implementerat ett osignerat CardSpace på min websida. Fördelen med CardSpace är att mitt PPID är mitt "lösenord" och när jag loggar in vanligt så har jag ett lösenord mellan 6 och 8 tecken och CardSpacet ger mig ett lösenord som är några tecken längre.Windows CardSpace
Men, men... Nu till problemet. Ett CardSpace enl. artiklen triggas av en submit. En .NET-sida har sidan inkapslad i en <form>-tagg som gör att varje submit som triggas på sidan aktiverar CardSpace valet. Även om inte CardSpace kollas med click-eventet så visas CardSpace fönstret varje gång jag kör en submit.
En sak man kan göra är att flytta <form>-taggen så att CardSpace ligger utanför denna i en egen. Det gillar jag inte eftersom det är en hel del som måste göras om.
Har man CardSpace parallelt med en vanlig inloggning så körs username/password med en submit och triggar även den CardSpace:t när man loggar in vanligt.
Är det någon som stött på detta och hittat en smidig väg runt problemet eller har ett tips på hur man kan komma runt det hela? Såg någonstans på nätet att en <asp:Panel> med defaultbutton skulle kunna fixa det... men det gör det inte i detta fall.