Hej, jag har blivit inblandad i en app som använder com+ komponenter. Det verkar som att en komponent enbart kan användas av en användare åt gången. Det beror på hur komponenten är skriven och hur du ansluter till den.Använda com+ component
Låt säga att sidan sidan.aspx använder en com+ som håller på med något i 10 sek. Om två användare samtidigt anropar detta får användare två vänta på att användare 1 blir klar.
Nu är jag inte särskilt vass på com+ men såvitt jag begriper ska det inte behöva bli så. Är det någon inställning man kan göra någonstans? Andra tips?
Applikationen är asp.net skrivet i c#
Tack på förhand!Sv: Använda com+ component
Lite förenklat fungerar det så här:
Det finns två modeller (apartment model)
STA - en tråd åt gången
MTA - flera trådar på en gång
Dessa modeller gäller både komponenten och ditt program.
Om komponenten är STA kan bara en tråd åt gången i ditt program använda den.
Om komponenten är MTA och ditt program ansluter till komponenten från en STA tråd, så kan bara en tråd åt gången använda komponenten
Om komponenten är MTA och ditt program ansluter till komponenten från en MTA tråd, så kan flera MTA trådar i ditt program använda komponenten samtidgt.
Kort sagt.
Kolla först om komponenten stöder MTA.
Om den gör det måste du se till att du ansluter till den från en MTA tråd (dvs inte en tråd som använder GUI, klippboken eller andra STA komponenter) och sen enbart använda den från MTA trådar.