Hej. Har hållt på med programmering tidigare men har haft ett uppehåll på några år. Skulle nu behöva bygga en Windows applikation som går mot en databas - visa, mata in, redigera data m.m. med klassiska kontroller som t.ex. knappar, textboxar, komboboxar ev. tabeller. Mao ingen video eller liknande multimedia funktioner. Enligt MS själv så skall du från och med .NET 4.0 Alltså VS 2010 kunna använda WPF för att bygga vanliga LOB (Line of business) applikationer i WPF. I de tidigare versionerna så har man fokuserat lite väl mycket på "häftiga" effekter och helt enkelt tappat bort merparten av användarna när det inte ens finns standard kontroller med i WPF som en vanlig DatePicker.... Tack för ditt svar. Verkar ju väldigt intressant, skulle gärna vilja använda WPF. Skulle vara kul att att kanske kunna designa sin app lite annorlunda och närheten till webben verkar bra. Jag är inne på mitt tredje projekt med WPF, under första projektet fanns det vissa kullar att ta sig uppför. "1. Använde inte CompositeWPF. nja det var dom 2 som var mina 2 misstag att jag inte gjorde... kanske beskrev det lite tokigt :(... Ja nu ser jag att du skriver med dubbel neglation. att så "bygg inte utan"... WPF eller Windows Forms
Jag har förstått att WPF är det nya (kanske inte för er) och funderar på att använda mig av den tekniken. Är jag fel ute ? Ska man fortfarnade använda sig av Windows Forms eller är det lika bra att haka på det nya - WPF ?
Några andra synpunkter är att jag ev. även tänkte få en del av programmet att ochså fungera på webben. Därför tänkte jag designa appen enl. någon förenklad MVP / MVC modell för att kunna
återanvända mycket av koden (kanske fungerar det helt annorlunda med WPF).
Jag använder Microsoft Visual Studio C# 2008 Express edition (gratis) som verktyg. Har för mig att jag läste någonstans att det inte ska gå att bygga WPF program i Express edition men enl. mina tester verkar det inte vara några problem. Någon som vet ?
Tacksam för svar och synpunkter. Sv: WPF eller Windows Forms
Nu finns det massor med komponenter ute på nätet som löser detta för dig, så iprincip så finna det ingen anledning att inte hoppa på WPF tåget då det är framtiden från MS att bygga gränssnittet på. Dessutom så kommer WPF och Silverlight närma sig mer och mer vilket gör att ytterst få ändringar behövs göras för att flytta ut din WPF applikation på nätet.
Om du skall använda WPF så skall du titta på M-VM-M (http://blogs.msdn.com/johngossman/archive/2005/10/08/478683.aspx) pattern som motsvara MVC/MVP men som är mer anpassat för WPF. Fördelen med WPF mot WinForms är att databindingen är betydligt bättre implementerad i WPF än i WinForms, om du nu enbart ser till LOB applikationer.Sv:WPF eller Windows Forms
Kanske kommer man också enklare kunna göra rapporter vilket jag tidigare alltid har haft problem med. Jag gillar tex inte Crystal Report.
WPF verkar helt klart vara värd att studera. Men vet inte riktigt om jag vågar bygga en app i dagsläget med WPF. Kanske fastnar man och lyckas inte slutföra det där sista procenten i sitt projekt, känns lite osäkert.
Jag får läsa på mer och hoppas på mer input här.Sv: WPF eller Windows Forms
Jag kan väl berätta att de två stora misstagen jag gjorde i det första eller ja kanske inte misstag. CompositeWPF fanns inte vid det första projektet, men idag skulle jag inte bygga ett utan.
1. Använde inte CompositeWPF.
2. Använde inte MV-VMSv:WPF eller Windows Forms
2. Använde inte MV-VM "
Du menar väl
1. Använde CompositeWPF.
2. Använde MV-VM
Eller?Sv: WPF eller Windows Forms
Skulle inte bygga system utan dom idag iaf.Sv:WPF eller Windows Forms
Men vi menar samma sak. CompositeWPF känns dock lite komplext och skall man bara bygga små snabba lösningar så skulle jag nog hoppa över det. Men om man vill bygga något som är större och vara en stund så skulle jag använda det.
- M