Jag kör med en tre skiktslösning (eller vad det nu kan heta). Skulle tippa på att du behöver en annan ado.net provider för MySQL, men det är lite svårt att avgöra utan att se koden för adapter & connection.Insert via BLL och DAL I MySql
Jag har ett DAL mot en MySql databas och sedan en BLL som sköter koden.
När jag kör med en MS-Sql databas så funkar allt fint.
Men när jag kör med en MySql databas så får jag när jag ska göra en Insert detta felmeddelande (ja, GiftId är en primär nyckel med auto increment).
Felmeddelandet:
System.Data.NoNullAllowedException: Column 'GiftID' does not allow nulls. at System.Data.DataColumn.CheckNullable(DataRow row) at System.Data.DataColumn.CheckColumnConstraint(DataRow row, DataRowAction action) at System.Data.DataTable.RaiseRowChanging(DataRowChangeEventArgs args, DataRow eRow, DataRowAction eAction, Boolean fireEvent) at System.Data.DataTable.SetNewRecordWorker(DataRow row, Int32 proposedRecord, DataRowAction action, Boolean isInMerge, Int32 position, Boolean fireEvent, Exception& deferredException) at System.Data.DataTable.InsertRow(DataRow row, Int32 proposedID, Int32 pos, Boolean fireEvent) at System.Data.DataRowCollection.Add(DataRow row) at PayEx.payexusersDataTable.AddpayexusersRow(payexusersRow row) in c:\Users\IT\AppData\Local\Temp\Temporary ASP.NET Files\payex\45bd406a\10c84208\App_Code.cyqhjqo7.1.cs:line 444 at PayExBLL.AddPayExUser(String Firstname, String Lastname, String Company, String Address, String Zip, String City, String Phone, String Email, Byte ContactMe, UInt32 Amount, UInt32 TransactionNumber, Byte Anonymous, String Currency) in c:\Users\IT\Documents\Visual Studio 2008\WebSites\payex\App_Code\BLL\PayExBLL.cs:line 66 at _Default.btn_next3_Click(Object sender, EventArgs e) in c:\Users\IT\Documents\Visual Studio 2008\WebSites\payex\Default.aspx.cs:line 191
Min kod:
[System.ComponentModel.DataObjectMethodAttribute(System.ComponentModel.DataObjectMethodType.Insert, true)]
public bool AddPayExUser(string Firstname, string Lastname, string Company, string Address, string Zip, string City, string Phone, string Email, byte ContactMe, uint Amount, uint TransactionNumber, byte Anonymous, string Currency)
{
PayEx.payexusersDataTable puTable = new PayEx.payexusersDataTable();
PayEx.payexusersRow puRow = puTable.NewpayexusersRow();
puRow.Firstname = Firstname;
puRow.Lastname = Lastname;
puRow.Company = Company;
puRow.Address = Address;
puRow.Zip = Zip;
puRow.City = City;
puRow.Phone = Phone;
puRow.Email = Email;
puRow.ContactMe = ContactMe;