Jag jobbar i M Visual Express och försöker göra ett litet program som: Har tyvärr ingen lösning på det... Du har inte funderat på att skapa ett HTML-dokument istället? Där är det enkelt att skapa tabeller... Hittar jag ingen bra lösning på detta på kör jag på det jag har... Jag sökte på Detta har jag redan försökt mig på men de använder sig inte av kolumner i artikeln. Följande fungerar i VBA: Ja man måste nog labba en del med det här men det var precis vad jag var ute efter...Sv:Kolumn i MS Word
1. Skapar ett word-doc (som är dokumentation till mina projekt på jobbet)
2. Går igenom mina filer (text filer)
3. Skriver alla kommentarer i mina filer till den skapade word-filen.
Jag har lyckats med ovanstående men skulle nu vilja snygga till det lite gran. Dvs
skapa två vertikala kolumner och skriva t ex modulnamnet i den vänstra medans modul-besktivningen skulle hamna i den högra kolumnen.
Jag har försökt med tabbar men det blir inte snyggt.
Här kommer lite av den koden jag skrivit:
private void CreateWordDoc(List<RapidModule> modules, List<RapidProc> procedures)
{
object oMissing = System.Reflection.Missing.Value;
Word.Application myWord = new Word.Application();
Word.Document myWordDoc = new Word.Document();
Word.Selection oSelection = myWord.Selection;
bool first = true;
string moduleName = "";
//Open MS Word and create the first doc
myWord.Visible = true;
//Paper => A4
myWordDoc.Activate();
Word.Paragraph myPara = myWordDoc.Content.Paragraphs.Add(ref oMissing);
myPara.Range.Text = "Moduler:";
myPara.Range.Font.Bold = 1;
myPara.Range.Font.Size = 20;
myPara.Format.SpaceAfter = 10;
myPara.Range.InsertParagraphAfter();
foreach (RapidModule obj in modules)
{
Word.Paragraph myPara1 = myWordDoc.Content.Paragraphs.Add(ref oMissing);
myPara1.Range.Text = obj.moduleNamn.ToString() + "\t" + obj.moduleDescription.ToString();
myPara1.Range.Font.Size = 12;
myPara1.Range.Font.Bold = 0;
myPara1.Format.SpaceAfter = 2;
myPara1.Range.InsertParagraphAfter();
}Sv: Kolumn i MS Word
/JohanSv:Kolumn i MS Word
Man kan enkelt ända i Ms word det man vill men det skulle vara snyggt om worddoc var helt klar med bara en knapptryck från mitt lilla program :-))
Jag hoppades att man skulle kunna hitta lite mer info om detta men det gick inte. Grunderna finns... Tabbar, range , text osv men när man söker lite mer ovanliga grejer som det här men kolumner så hittar jag inget...
Ja ja, vi får se om jag hitta nåt nytt om det här imorgon.
Tack för ditt svar...Sv: Kolumn i MS Word
<b>c# word table</b>
och fick massor av träffar.
Här är en komplett artikel hos Microsoft som även inkluderar tabeller:
http://support.microsoft.com/kb/316384Sv:Kolumn i MS Word
Om man använder "table" så får man en ram runt om texten och det vill jag inte ha i mina doc...
Tack i alla fall... :-))Sv: Kolumn i MS Word
<code>
Dim str1 As String
str1 = "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse a augue fermentum orci laoreet tempus. Suspendisse ligula enim, interdum quis vehicula ac, consectetur ut sem. Aenean mollis, lectus sagittis mollis semper, magna odio lacinia justo, sed cursus dolor nunc sed nisl. Fusce ultrices augue sed ante hendrerit gravida. Nam mi quam, dictum id auctor sed, dictum ac ante. Donec sit amet nisl magna, accumsan placerat velit. Sed tellus lectus, posuere sed fringilla ut, ornare et leo. Curabitur quam metus, ornare quis convallis quis, ultricies eu odio. Aenean tincidunt arcu odio, vitae convallis mi. Aenean pharetra commodo nisi at tempus. Quisque egestas suscipit mauris, sit amet convallis ipsum varius nec."
Dim p1 As Paragraph, p2 As Paragraph
Set p1 = ThisDocument.Paragraphs.Add()
p1.Range.Text = str1
p1.Range.PageSetup.TextColumns.SetCount (2)
Set p2 = ThisDocument.Paragraphs.Add()
p1.Range.InsertBreak (wdSectionBreakContinuous)
p1.Range.PageSetup.TextColumns.SetCount (1)
</code>
borde vara en smal sak att översätta till c#?
Däremot förstår jag inte själv logiken med p1 och p2, jag fipplade med det tills det funkade. =)Sv: Kolumn i MS Word
Tackar så mycket!!