Hur kan jag göra följande: Det vanligaste sättet är väl att ha ett "datalayer". Alltså en dll eller liknande där du har funktioner som t.ex. OK,men hur gör man en dll? Kan jag göra det av en app som jag redan har gjort på en sida? Nytt projekt i vs.net, flytta sedan över dina filer som innehåller logik och data-grejs till ditt nya projekt. Sätt upp referenser från din app till ditt nya projekt. Editera det som behövs. Typ. Det beror lite på hur du byggt applikationen, om du gör alla databasanrop direkt i t.ex. page_load måste du tyvärr göra om en hel del. Det blir nog bra, det är nog exakt vad jag letar efter, tror jag. Har kollat lite på några videor. Hur får man fram så VS gör som på filmen när man till exempel ger egenskaper get och set. Han skriver ju bara lite och resten kommer? Han använder en hel del plugins, varav vissa tyvärr verkar kosta pengar. Var hiitar man xsd-filerna? nhibernate-mapping och configuration? Kan min själ inte hitta dom:( Minns inte var jag hittade dem men testa den här: Detta är sinnessjukt! Nä, tror inte det. Jag skapar en ny solution och i den skapar jag project. Men har jag en mapp i så fungerar det. Jag hade precis samma problem som dig att solutionen blev ett test. jag kom coså till samma slutledning, att man kunde sätta in en mapp. Trodde det bara var för mig det inte fungerade.Återanvända en applikation?
Jag gör en applikation, säg ett adressregister som lagras i en db. Nu vill jag använda detta på fler webbplatser, kan jag på när sätt göra detta lite enkelt så jag slipper bygga det igen?Sv: Återanvända en applikation?
public List<Person> getAllFemales()
public List<Person> getAllMales()
osv.
Sen kan du kommunicera med databasen via dessa funktioner. Du ska alltså försöka att inte skriva någon sql alls i själva applikationen utan för istället allt sånt i datalayern.
Tyvärr är jag rätt så ny med det här så jag överlåter det till någon annan att förklara närmare :)Sv:Återanvända en applikation?
Sv: Återanvända en applikation?
Om du känner att du har tid och ork så rekommenderar jag verkligen att du lär dig använda NHibernate som är en så kallad ORM, Object-Relation Mapper.
Här hittar du några bra NHibernate-guider som även tar upp hur du bygger en bra struktur, hur du skapar/använder dlls osv.
http://www.summerofnhibernate.com/
Det tog mig ca en vecka att komma igång med det (mha summer of nhibernate-guiderna) men det var det absolut värt. Och (rätta mig om jag har fel) många större företag använder sig av NHibernate så du kan absolut få nytta av kunskaperna i framtiden också.Sv:Återanvända en applikation?
Måste jag ladda ner nåt för att börja meddetta? Har llite svårt att greppa det.Sv: Återanvända en applikation?
http://unhandled-exceptions.com/blog/index.php/tag/visual-studio/
Men inget av dom är ett must-have. Jag gick igenom det helt utan plugins.Sv:Återanvända en applikation?
http://sourceforge.net/projects/nhibernate/files/NHibernate/1.2.1.GA/NHibernate-1.2.1.GA-bin.zip/downloadSv: Återanvända en applikation?
Jag följer exakt som i filmen, men när jag har gjort en ny solution och lägger till en klass försvinner min solution och det blir bara en klass av det. hur kan detta vara möjligt? Eftersom jag inte har min solution kvar kan jag ju inte lägga till fler klasser i den. Har VS 2008Sv: Återanvända en applikation?
Jag har nu gjort allt i den första videon till Hibrenate, men hur startar man testen? På videon har de väl nån plugin antar jag?Sv:Återanvända en applikation?
Jag gjorde inte testcases utan skapade istället ett windows form som jag använde mig av.