Skjut mig inte nu... Ja, det funkar så att du i koden bara "ser" den nivå som existerar som using-statements överst i kodfilen. Det är en feature efersom du vill oftast inte "se" det mesta utan du vill ha ett mindre urval i din intellisense och du får ditt intressanta urval genom vilka namespaces du valt in genom "using". Tack Ola för snabbt svar!.. då förstår jag bättre hur det funkar.ArrayList
I ett litet övningsexempel jag satt med igår så skulle man använda sig utav en ArrayList, men just namnet ArrayList ville först inte riktigt kännas vid.
Googlade lite och insåg att ArrayList ingår i System.Collection om jag minns rätt. Kollade koden och där fanns System.Collection.Generics + några till som jag nu inte kommer ihåg.
Är inte helt hemma på detta, men förstår jag rätt att man måste lägga till även System.Collection när System.Collection.Generics finns? Känns spontant lite dubbelt... men förmodligen ja eftersom det då funkade såklart.. men jag tänkte att allt innan .Generics också kom med. Eller är det tvärtom att om jag bara anger System.Collection så följer allt efter med, tex Generics?.. och att jag då kan ta bort .Generics raden. Kan naturligtvis bara testa och se vad som händer men det vore tacksamt att få en kort förklaring på hur det funkar egentligen.Sv: ArrayList
Dessutom bör du inte använda ArrayList i de flesta fall utan det är bättre att använda System.Collections.Generic (bättre prestanda och det blir snyggare kod när du inte behöver typecasta senare i koden). ArrayList är väl i princip en List<Object> men det är bättre att välja en List<String>, om det är just strängar du ska behandla.Sv:ArrayList
Ok, good to know. Då ska jag försöka komma ihåg detta med ArrayListen nästa gång, det blir det svåra.
Ja då har man lärts sig något idag också.