Hej! Ja det går. går alldeles utmärkt. Du lägger till en bild manuellt med drag'n'drop till ditt formulär skapas faktiskt C#-kod. Den koden ligger i .Designer.cs filen. så lägg till en bild i ett tomt formulär och tjuvtitta i den så ser du hur du måste göra. Jag ska genast kolla tack :) Sorry att jag skriver igen men riktigt nyfiken på det här hehe :) någon som vet, jag tycker det känns som att det är för mycket kod om man nu haren låt på 2 minuter så kommer den varje sekund lägga till en sån kodsnutt... Nej. Gör som jag beskrev. Skit i vad minuter och sekunder betyder, och fokusera på gränssnittet. Jaha, så man kör t.ex. en bild som då ändras i width, och håller man musen över så... hur ska den räkna ut var musen är över, alltså om jag håller musen över halva då ska den ju skriva ut halva tiden av låten t.ex. 30 sekunder om låten är en minut! Ja, det är en variant, det finns lite olika sätt. Jo, det låter som en bra grej, eller är det en konstig lösning? vad tycker du? :) Alltså, det är ju en kreativ fråga och beror på hur programmet ska fungera. Jo... du har rätt i allt du sa där hehe =)Skapa lyssnare för objekt i form
Jag undrar ifall ni vet/om man kan, med kod, göra så att:
Allt detta i kod: .cs filen:
Lägga till en bild flera gånger direkt efter varandra, trycker man på någon av bilderna så körs en funktion.
Går det att skapa lyssnare så med kod?
Det jag vill åstadkomma är:
En "kreativ" lösning på en mp3spelare.
Alltså den "remsan", statusen för hur långt man är in i låten.
Så jag tänkte för varje sekund läggs där på kanske en 2 pixlar bred bild, och håller man muse över någonstans på statusremsan, då ska man få en liten popup med sekunderna, trycker man sen körs en funktion som då kör låten från den sekunden man tryckte på.
Jag vill jättegärna veta om och hur man kan göra lyssnare till olika objekt i fromen, genom C# kod.
Finns det bättre lösningar (som jag tror att det finns) då vill jag också jätte gärna vet dom :)
Tack på förhand //WebbHelpSv:Skapa lyssnare för objekt i form
Men det är nog bättre att lägga någon typ av bild som du istället kan dra i. Om man dessutom klickar någonstans emellan min och max så ska det vara samma sak som att dra bilden dit.Sv: Skapa lyssnare för objekt i form
Sv:Skapa lyssnare för objekt i form
Men, är det en bra lösning att lägga dom bredvid varandra så att det bildar ett status"fält"?
Hur kan man annars göra för att få reda på hur många sekunder som har gått när man håller musen över en viss del av status"fältet"?
Tack :)Sv: Skapa lyssnare för objekt i form
this.pictureBox1 = new System.Windows.Forms.PictureBox();
((System.ComponentModel.ISupportInitialize)(this.pictureBox1)).BeginInit();
this.SuspendLayout();
//
// pictureBox1
//
this.pictureBox1.Image = global::WindowsFormsApplication1.Properties.Resources.preloader;
this.pictureBox1.Location = new System.Drawing.Point(185, 184);
this.pictureBox1.Name = "pictureBox1";
this.pictureBox1.Size = new System.Drawing.Size(100, 50);
this.pictureBox1.TabIndex = 0;
this.pictureBox1.TabStop = false;
Den koden hittade jag, ska jag använda den koden för varje t.ex. sekund jag ska rita ut på skärmen som statusfält alltså?
Jag vill ha något likt progressbar, men som en hel linje bara + håller man musen över vid ett ställe så visas sekunderna och liknande.
Tack :)Sv:Skapa lyssnare för objekt i form
Sv: Skapa lyssnare för objekt i form
1. Bakgrund
2. slider-bild
när man trycker ner musknappen på bakgrunden eller slidern så räknar du ut vilken position du är på.Sv:Skapa lyssnare för objekt i form
Sv: Skapa lyssnare för objekt i form
Det andra löser du genom att:
1. Räkna ut hur många sekunder låten innehåller. Kalla det T.
2. Ta fram hur många pixlar bred den klickbara ytan är, kalla det P.
3. Räkna ut hur många pixlar in du är på den klickbara ytan, kalla det p.
4. Sen räknar du ut hur många sekunder in du är, t, genom:
t = T * p/PSv:Skapa lyssnare för objekt i form
Du behöver inte förklara hur dom andra varianterna fungera, men skulle du kunna bara skriva "som en rubrik" för varianterna, alltså ungefär vad en annan variant kan vara, alltså om du kan fler då vill säga :)Sv: Skapa lyssnare för objekt i form
Antingen har du olika bilder på "hela fältet" som alla motsvarar varsitt läge (alltså byt ut hela bilden beroende på var man är), eller så har du en separat kontroll som rör sig, eller så har du en kontroll som ändrar storlek, osv. Att ha 100 st 1px-bilder är nog att betrakta som det sämsta sättet.
Men jag tror du har fel tillvägagångssätt - tänk först ut hur du skulle vilja att programmet fungerade, och försök sen göra det. Funkar det inte - tänk om. Och fokusera på det viktiga, nu pratar du om själva "klicka någonstans för att välja en tid". Fokusera då på hur programmet ska fungera, och skit i hur du kopplar det till en låt eller något sånt, det går att lösa sen.Sv:Skapa lyssnare för objekt i form
Jag vet i alla fall nu hur jag ska ha det... allt kommer att fungera som en vanlig mediaspelare ju, men grejen är att hur man skulle göra det.
Din lösning med att räkna ut med hur bred form är, och sen ja du vet vilken jag menar, man kollar sen var musen befinner sig :)
Jag tror att den är bäst, alltså jag räknar med bredden på programmet och sen med hjälp av musen position vet jag hur långt in i låten jag kommer om man trycker på en viss del av statusgrejet.
Hehe dåligt förklarat av mig... men Tack :)