Hej! Vi behöver lite mer förutsättningar, t.ex. kan servern prata direkt med programmet, eller fungerar bara omvänt? Jag har faktiskt inga förutsättningar, jag har ingenting, vet ärligt talat inte hur man kan gör alla. Beskriv då istället vad du vill göra utan att blanda in massa grejer runt om. Ja precis :D Det är dock intressant att veta om servern kan initiera kommunikationen med programmet eller inte. Dvs. hur är läget med brandväggar etc? Jag vet inte så mycket alls om detta... Okej, fråga 1 är varför du ska göra så? ok... nu vet jag inte vad jag ska skriva eller göra hehe. Som jag skrev i en annan tråd någonstans, minns inte om det var din tråd. Men alltså shutdown är bara ett exempel, jag ska säga ett annat exempel: Nu börjar jag förstå, om så är fallet är det webbläsaren som ska bort ur ekvationen. Litet tillägg: vid högintensiva applikationer med jag komplexitet så kan generic handlers vara ett intressant alternativ, mindre overhead Först, jag kodar faktiskt inte ASP, utan PHP hehe :D Om vi ignorerar webbläsaren, hur ska ditt program kontaktas av servern? Med tanke på att servern i det här fallet är en webbserver så ska du nog koncentrera dig på att programmet istället kontaktar servern, servern svarar sedan med vad som hänt sedan programmet kontaktade servern senast. Sedan får du sätta ett lämpligt intervall så programmet kontaktar servern lagom ofta. Men tänk vad mycket bättre programmet skulle vara om man inte behövde ha webbläsaren öppen, för att t.ex. bli meddelad om nyheter på sidan. Jo det skulle det men nu är det inte bara nyheter och sånt. Det är inte särskilt svårt att åstadkomma, principen är väldigt enkel, hur du ska implementera det är dock en annan femma. .NET-biten har jag inga problem med, php har jag dock ingen koll på Det är inte så svårt i php. Skapa en sida, t.ex. chat.php som använder $_GET['userId']. På den sidan skapar du en array som du konverterar till xml med något färdigt script (finns säkert många) och printar på sidan. Sen hämtar du den här sidan från ditt program och läser av xml-en. Ok, det där lät ju faktiskt väldigt nice hehe :D Kolla hur de gjort, jag tror inte att programmet kollar servern hela tiden, gissningsvis sker allt på klientenKnapp på webbläsaren = funktion i programmet!
Jag tror att jag skrev en tråd tidigare om denna fråga, men är inte säker på om det var detta forumet... men fick ändå inte riktigt det svaret jag önskat mig hehe :)
Min fråga är:
Om jag har en webbsida med en knapp på t.ex. stäng av dator och en knapp=starta om dator.
Trycker man på stäng av dator så ska servern skicka ett kommando till programmet i datorn som stänger av datorn, eller då startar om, om man nu trycker på det!
Hur kan man gör för att användarens program får kontakt med servern, alltså kan köra funktioner vid händelse vid servern!
Tack på förhand //WebbHelpSv: Knapp på webbläsaren = funktion i programmet!
Sv:Knapp på webbläsaren = funktion i programmet!
Så... :)Sv: Knapp på webbläsaren = funktion i programmet!
Du har ett program på en dator A, en webbsida på en server B, och du vill att ett program på dator A ska känna av att användaren på dator A trycker på en knapp på webbsidan som kommer från server B?Sv:Knapp på webbläsaren = funktion i programmet!
Exakt så hehe, alltså webbsidan på servern kommunicerar med programmet på datornSv: Knapp på webbläsaren = funktion i programmet!
Men förstår vad du menar med brandvägg och det, dock så har jag ingen aning hur det blir, hoppas att någon här vet hur jag kan göra :)
Tack tack tackSv: Knapp på webbläsaren = funktion i programmet!
För det låter helt bakvänt.
Oavsett, om du verkligen är övertygad om att du ska göra så - dela upp problemet i delar. Först, hur kommunicerar du med servern?
Sen, hur kommunicerar servern med programmet?
Och om du tänker att "det är bara för att lära sig", så skulle jag säga att du nog lär dig mer på att göra ett fullständigt, genomtänkt program istället.Sv:Knapp på webbläsaren = funktion i programmet!
Faktiskt ingen aning...Sv: Knapp på webbläsaren = funktion i programmet!
Skriver du själv programmet? Jag antar att du gör det. I så fall är det bästa att sköta allt på klienten utom själva hostningen av webbsidan. Du behöver alltså då ingen kommunikation mellan servern och programmet.
Det första du gör är alltså att skapa en hook i webbläsaren (vet inte hur exakt man gör det, men t.ex. skype gör så så det är möjligt.)
<code>Adda mej på skype</code>
i ditt ecempel skulle det bli något i stil med
<code>Stäng av datorn</code>
Programmet får en signal när man klickar på länken och stänger av datorn.
Har jag förstått din fråga rätt?
EDIT: Ännu lättare lösning förutsatt att du vet var exakt filerna ligger på klienten.
1. Skapa en bat-fil.. t.ex. shutdown.bat
2. Länka til bat-filen
<code>Stäng av</code>Sv:Knapp på webbläsaren = funktion i programmet!
Säg att... jag har ett community och man kan regga sig och få ner ett program.
Programmet säger till t.ex. när det kommer ny trådar, eller om t.ex. man får ett pm.
Och detta ska då webbläsaren sköta.
Alltså säg att man kollar med AJAX i webbläsaren om man har fått ett nytt PM, har man fått det så ska programmet på sin egen dator börja säga till om att man fått ett PM.
Så alltså hur man kan få programmet att göra något vid kommando från servern, webbläsaren eller nåt.
Jag har hört något om att polla webbservern, men det fattade jag inte 100...
Tack på förhand //WebbHelp
// Communityt var bara ett exempel!Sv: Knapp på webbläsaren = funktion i programmet!
I din webbapplikation (förutsätter att den är asp.net) ska du skapa en webservice som tar emot en parameter.. t.ex. UserID.
Du anromapr den här servicen säg 1 gång var 5e minut och skickar med användarens ID. Webservicen tittar då om det finns någon information som kan vara av intresse för användaren och skickar tillbaka den informationen i så fall. Sedan låter du programmet hantera och visa informationen som kommer fårn webbservicen.
Läs på lite om webbservices, dom rä väldans behändiga :)Sv:Knapp på webbläsaren = funktion i programmet!
Men, det som jag vill är att programmet lyssnar (på något) ifall användaren har tryckt på t.ex. en knapp på webbsidan.
Inget mer egentligen, har användaren programmet, och han trycker på knappen på webbsidan, så ska en funktion i programmet köras på användarens dator!
:)Sv: Knapp på webbläsaren = funktion i programmet!
Lägg sedan till webbläsaren. Den exekverar ett annat php-script som lägger upp någonting på kö någonstans. Det är alltså den kön som programmet sedan får hämta ur.
Hur du ska göra på servern sedan vete sjutton, php är relativt okänd mark för mig.. Men du har principen i alla fall klar.Sv: Knapp på webbläsaren = funktion i programmet!
Web Services funkar på alla språk/plattformar. Läs här för en kort/enkel beskrivning:
http://www.w3schools.com/webservices/default.aspSv:Knapp på webbläsaren = funktion i programmet!
Alltså om man säger så att när någotning händer på hemsidan så sak det hända en grej i programmet.
Säg att.... någon vill chatta med en, så väljer han/hon mitt namn när jag är INNE på hemsidan i webbläsaren, är jag då inne, så ska en funktion startas på mitt program...
Detta verkar väldigt svårt hehe, jag får väl vänta med det då kanske :/Sv: Knapp på webbläsaren = funktion i programmet!
Sv: Knapp på webbläsaren = funktion i programmet!
Då med programmet på användarens dator, ska då kolla t.ex. var 5:e sekund om XML har ändrats alltså om det finns något i XML-en.
Alltså det jag har sett detta, är på en sida som jag hittade: spelarenan.se
Där instalelra man tydligen ett program på datorn och så kan man välja en server på hemsidan och trycka ansluta, när man trycker anslut, så programmet på datorn, startar då ett spel, och skickar med information till spelet.
Så där händer det direkt när man trycker anslut på webbsidan, då startas spelet direkt...Sv:Knapp på webbläsaren = funktion i programmet!