Hej! Jag har försökt, jag har kollat i "Dokumentationen", och testa mycket! Jag har inte koden just nu, för det har jag raderat då det var meningslöst att ha... Hm, kan du inte skriva den igen bara? Det låter som att du är på rätt väg nämligen Hej!Skapa events med kod!
Jag har googlat och googlat och googlat.... och googlat.... och googlat (På google)... och googlat...
Men NEJ, jag hittar inget bra alls till det jag vill.
Jag ska göra ett mastermindspel.
Så vill jag lägga till bilder i programmet (picturebox) det har jag gjort också men problemet är att jag vill lägga till EventListeners till dom, med kod då!
Så när man gissat på 4 stycken olika färger, så ska 4 nya picturebox skapas och då vill jag lägga till eventlisteners, som ska hända när man trycker på dom.
Istället för att man ska behöva dubbelklicka på varje...
Alltså jag vill kunna skapa eventlistener med kod men även undrar jag hur jag ska lösa det att efter man gissat på 4 stycken färger så ska 4 nya picturebox skapas + eventlisteners till dom?
Tack på förhand //WebbHelpSv:Skapa events med kod!
Men det verkar bara fungera när man lägger det i designer kod filen :/
Ingen aning hur jag ska göra...
Tacksam för svar!Sv:Skapa events med kod!
Kan berätta i "praktiken" hur jag gör:
jag skapar en funktion som heter t.ex. btn_click(det vanliga för en sådan funktion)
Sedan använder jag: new ButtonEventHandler(onClick);
Något liknande... Denna koden skriver jag i filen där jag har den andra koden och itne designer.cs eller vad den heter...Sv: Skapa events med kod!
Sv: Skapa events med kod!
så här kan du göra för att koppla Enter-eventet på ett antal textboxar.
private void Form1_Load(object sender, EventArgs e)
{
textBox1.Enter += textBox_Enter;
textBox2.Enter += textBox_Enter;
textBox3.Enter += textBox_Enter;
textBox4.Enter += textBox_Enter;
textBox5.Enter += textBox_Enter;
}
private void textBox_Enter(object sender, EventArgs e)
{
TextBox ctlTextbox = (TextBox)sender;
ctlTextbox.SelectAll();
}