Länge sedan jag var här och var aktiv. Nu har jag öppnat kartongen där mina gamla böcker ligger och tänkte börja skriva lite C# igen. Det kommer att ta lite tid att bli bekväm med syntaxen igen men tur att man har kod sparat sedan gamla projekt - det skall väl korta ned tiden lite. Ska det rulla på din egen server? I sådana falla är det läge att göra en Windows Service som fixar det istället. Ytterligare ett sätt om det inte är så noga när jobbet körs är att varje gång någon anropar din webservice kolla om jobbet är utför idag, är det inte det så ska det köras. Tjena Peter!!! Hej Johan Hej Håkan :) Tja, det är väl som det där med att cykla... :-) Hoppas det... jag har grävt fram stödhjulen och kopplat på dem på cykeln. Nu fattas bara hjälmen men den hittar jag säkert längst in någonstans bland annat bråte. Det skall bli kul att börja skapa lite igen. Små små projekt efter principen less-is-more. Funktion som automatiskt skickar en query till databasen
OK: Jag har skissat på en idé som jag snart skall börja koda men nu till en funktion jag inte klurat ut än.
Jag kommer att ha en webservice som snurrar dygnet runt på min server. Någonstans i programlogiken skall jag ha en funktion som med jämna mellanrum, låt oss säga en gång per dygn, skall kontrollera dagens datum mot tidigare datum lagrade i en databas. Hur kan jag få denna kontroll att fungera automatiskt vid ett specifikt klockslag?
Tack!Sv: Funktion som automatiskt skickar en query till databasen
En annan lösning om det ska ligga på webhotel, många hotel erbjuder cronjob. En funktion som kallar på en websida t.ex. en gång per dygn, den sidan kan utföra jobbet.
/JohanSv:Funktion som automatiskt skickar en query till databasen
/JohanSv: Funktion som automatiskt skickar en query till databasen
Det var längesen.
Vad har "skrämt" dig tillbaka till koderiet? :-)Sv: Funktion som automatiskt skickar en query till databasen
Ja, det är min egna server. Den har, precis som jag själv, stått och dammat ett par år den också.
Windows service skriver du, ok. Jag får läsa in mig på det. Tack.
PeterSv:Funktion som automatiskt skickar en query till databasen
Kul att du snappade upp mig :)
Jag har suttit på mitt nya jobb i tre år nu - helt off programmeringen. Jag är förundrad över hur företaget jag är anställd på (Du vet vilket) inte har smartare system för det dagliga arbetet. Jag har funnit mig i att dubbelkolla och ha kopior i pärmar osv osv. Nu tre år senare börjar det bli rörigt på mitt kontor och då tänkte jag skriva ett litet program som håller ordning på en av de saker jag sett kan göras bättre. Om det fnukar lägger jag på nästa grej och nästa osv... lite kul att se om det går att damma av de gamla kunskaperna.
PeterSv: Funktion som automatiskt skickar en query till databasen
Det är programmeraren i dig som vill ut!
Så fort man håller på med något (onödigt) krångligt/monotont eller liknande, så börjar hjärnan...
"... om jag bygger ett program som gör detta istället....!!!"
Bara att höra av sig här, så får du ju som sagt hjälp.
Sedan så finns ju hela nätet fullt av exempel mm.
En windows service som Johan föreslår, låter bra.
Inget speciellt med att bygga en sådan nu för tiden.
Lycka till med bygget!Sv:Funktion som automatiskt skickar en query till databasen
Det är ju så lätt att dra iväg och bygga för stora lösningar som aldrig blir färdiga... har varit där många gånger.
Skall läsa på mer om windows service och jag lär komma tillbaka hit och ställa en massa frågor - jag blev otroligt glad när jag såg att pellesoft fanns kvar.
Håkan - jag skickar dig ett iMail om en annan sak.
Vi hörs.