Hej! Använd NumericUpDown istället för TextBox. Angående personnummer är det nog någon Regex som du får använda som validering Hjälp med regex av olika slag hittar du om du googlar *regex + cheat sheet* Prova även *regex + personnummer*. Lycka till! Personnummer är en hel vetenskap. Jag skulle kolla detta i flera olika steg... nybörjare behöver hjälp i C#
vore väldigt tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig!
försöker programera så att man enbart skall kunna skriva in nummer mellan 0 och 60 på ett ställe, skall även senare försöka fixa så att när man skriver in person nummer så ska man inte kunna skriva t.ex. 13 som månad och så vidare...
har bara inte den blekaste aning om hur man skall göra!
så som sagt vore jag väldigt tacksam om någon vet om nån bra sida man kan hitta lite information om detta på eller något sådant!!Sv: nybörjare behöver hjälp i C#
Den tillåter bara siffror. Så slipper du koda det själv.
Du kan även sätta max- och min-värde på den, vilket löser ditt andra problem.Sv:nybörjare behöver hjälp i C#
Sv: nybörjare behöver hjälp i C#
Sv: nybörjare behöver hjälp i C#
Olika länder använder olika personnummersystem. I finland är det t.ex. DDMMÅÅ-###*
Så först måste du tänka till om alla personnummer som matas in är svenska. Det finns t.ex. många sidor där jag inte kan bli medlem för att jag har finskt personnumer.
Om alla absolut är svenska ska du också tänka på att sista siffran är en kontrollsiffra som du kan använda för att verifiera att personnummret är giltigt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Personnummer_i_Sverige Här hittar du alla detaljer om svenska personnummer.Sv: nybörjare behöver hjälp i C#
1) På guffa.com så finns en pattern för att kolla ett personnummer att det följer en visst format(svenska)...
^\d{2}-?\d{2}-?\d{2}-?\d{4}$
"Funktionen accepterar personnummer med eller utan bindestreck mellan datum och de sista fyra siffrorna, och med eller utan bindestreck mellan delarna i datumet. Exempel på giltiga format: "1234567890", "123456-7890" och "12-34-56-7890"."
Detta kan man även använda på clientsidan med JavaScript likaväl på serversidan.
2) För att kolla att det är ett giltigt datum så skulle jag plocka födelsedagen utan de sista 4:a siffrorna och prova konvertera det till en DateTime-variabel. Här kommer den få tuppjuck om man provar trycka in 1980-13-12 och på det sättet vet man att det är giltigt.
Oavsett hur man matar in ett personnummer så kommer man aldrig veta att en person finns bakom och att det är rätt person. Det finns sidor som man skapar ett fejkat personnummer så att man behöver inte räkna ut kontrollsiffran på slutet. Då kan man lika bra koppla upp sig mot Skatteverket....