Jag har skrivit ett program i C# (fw 3.5) och programmet fungerar utmärkt på XP SP 3. När jag kör det på Windows 7 får jag problem, eftersom programmet hämtar och lämnar information i registret. Enda sättet att få det att lira är att högerklicka på det vid start och välja "Run as administrator". Rätt svar är tyvärr något så tråkigt som att du inte bör använda registret längre. Då skriver du till fel register-värde. Hej! Om du måste köra som administratör: skapa en manifest-fil, och ställ i den in att programmet måste köras som admin. Varje gång du försöker köra programmet sedan så kommer windows fråga om du verkligen vill köra programmet som administratör, och ev. fråga efter användarnamn och lösenord till ett admin-konto. Rekommenderas dock inte, troligtvis så använder du fel registernycklar, dvs. nycklar under local machine istället för current user Tack för era svar och synpunkter. Jag flyttade mina inställningar till CURRENT_USER och det löste mina problem.Vad gör man i stället för "Run as administrator"?
Samma sak när jag använder Visual Studio 2008 på Windows 7. Jag måste starta VS som admin om programmet jag utvecklar skall använda registret. Det verkar onödigt bökigt och det känns som om jag har missat något enkelt.
Kan man på något sätt tala om för operativet att programmet är trusted eller finns det någon annan lösning?
Jag har aldrig jobbat med Vista eller Windows 7, så förlåt om det är dumma frågor!
EDIT: Jag vet att man kan aktivera admin-kontot, men det är inte det jag är ute efter. Sv: Vad gör man i stället för "Run as administrator"?
MS fattade nog ganska snart efter registret var igång att unix modell ("använd filer istället") var lämpligare... =)Sv: Vad gör man i stället för "Run as administrator"?
En vanlig användare (inte admin) har bara tillgång till nycklar under HKEY_CURRENT_USER, inte HKEY_LOCAL_MACHINE.
Alternativt kräver du att användaren höjer rättigheterna vid givna tillfällen:
http://stackoverflow.com/questions/573086/how-to-elevate-privileges-only-when-requiredSv:Vad gör man i stället för "Run as administrator"?
Kanske inte bästa lösning eller någon lösning alls men du kan högerklicka på filen, välja egenskaper och välj kompatibilitet tabben.. sen kan du bocka för "kör den här programmet som administratör " , klicka på verkställ och sedan på OK
Nu kommer du inte längre behöva högerklicka på programmet varje gång. Den kommer alltid att köras med administrativa privilegier. Under kompatibilitet tabben kan du också välja att köra program i kompatibilitets läge (allt från windows 95 upp till vista service pack 2)
Hoppas detta hjälperSv: Vad gör man i stället för "Run as administrator"?
Sv: Vad gör man i stället för "Run as administrator"?