Hej, Hej, vad innehåller fältet _from .. när du kör programmet? använd det resultatet och testa sql-satsen igen. Hej, Bra, då vet du i alla fall att koden fungerar, men att din sql-sats är felaktig, eller att det inte finns något data där custname är andersson ab. Men... det gör ju det. Hej igen Martin och hoppas allt är bra, jag måste missa något då om det fungerar. Vad är problemet nu? Hej igen, Det borde inte vara problem om du får med rätt id från databasen. att ha ett id som är namn tex är inte det bästa, har du däremot kanske ett recordid som är unikt för varje post ökar chansen till rätt träff oavsett hur du gör med olika datakällor. Hej,SQLCE
Jag försöker hämta data från en SQL Express-databas.
Jag vill i detta läget försöka undvika att använda parametrar.
Kan någon se vd jag gör för fel ?
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.ComponentModel;
using System.Data;
using System.Drawing;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Windows.Forms;
using System.Data.SqlServerCe;
namespace ProdPlan
{
public partial class frmCustDetails : Form
{
string _fromGrid;
public frmCustDetails(string fromGrid = "")
{
InitializeComponent();
_fromGrid = fromGrid;
}
SqlCeConnection conCust;
SqlCeDataAdapter daCust;
DataSet dsCust;
private void frmCustDetails_Load(object sender, EventArgs e)
{
conCust = new SqlCeConnection();
conCust.ConnectionString = "Datasource = c:\\users\\mrex\\documents\\databases\\ProdPlan.sdf";
conCust.Open();
string sql = "SELECT * FROM CustTable WHERE CustName = '" + _fromGrid + "'";
daCust = new SqlCeDataAdapter(sql,conCust);
dsCust = new DataSet();
daCust.Fill(dsCust,"Kund");
conCust.Close();
DataRow custRow = dsCust.Tables[0].Rows[0];
textBox1.Text = custRow.ItemArray.GetValue(2).ToString();
}
}
}
string sql = "SELECT * FROM CustTable"; Ger träffar !
mvh
Martin
Sv: SQLCE
Om det fortfarande kommer data, så får man ta det därifrån. Du använder också ett dataset, det kan du debugga och se vad innehållet är om du lägger en breakpoint och tittar på objektet. Finns värdet där?Sv:SQLCE
_fromGrid innehåller ett CustName (Ska naturligtvis vara ett CustId senare) och kommer till frm som en parameter från en datagrid i en annan frm.
Jag har satt en breakpoint och ser att DS=NUL.
sql = "Select * from CustTable WHERE CustName = 'Andersson AB'"Sv: SQLCE
Sv:SQLCE
Griden är från samma tabell.
Frm 1 visar en en översikt.
Vid klick skickas ett värde (string) till frm 2 som ska visa detaljer efter att ha sökt i tabellen..Sv: SQLCE
Något var tydligen fel i min dataGridview, men det hjälper inte helt.
Klickar jag på första raden i griden (Vilken innehåller 1:a posten i tabellen) så hittar programmet rätt post.
Vilken annan rad som helst jag klickar på hittar den inte. (Det finns ingen rad på position 0).
Kan det vara ett problem att jag har en datagrid på föregående sida med ett recordset ?Sv: SQLCE
Miin post från igår har visst försvunnit.
Tack för hjälpen !
Jag upptäckte en pinsamhet :-)
Griden gick mot en databas och koden ovan mot en kopia, de hade tack och lov inte samma data.
Ja, självklart kommer jag använda ett unikt ID.
Nu fungerar det !
Tack !
/Martin