Hej! Hej, det där är aldrig någon som frågat här tidigare i alla fall så spännande tanke! Går det att skapa en kvadrat som du kan placera ut som bakgrundsbild och sätta den till gul så kanske du kan lösa det? Någon föreslog ett vb-exempel på nätet: Hej! tack för ditt svar! Hej Micke, Hur lägger man till bakgrundsfärg vid utskrift till pdf?
Jag har en utskrift som skrivs ut på gult papper och utskriften har en svag transparent bild som bakgrundsbild med div text och bilder på.
Nu när jag ska spara utskrifterna till pdf istället för att skriva ut på gult papper, så blir pdf:en inte alls som utskrift på papper då den saknar den gula bakgrunden, hur lägger jag till denna bakgrunds färg till min utskrift till pdf:en?
private void doPDF_Click(object sender, EventArgs e)
{
HomeprintDocument1.PrinterSettings.PrinterName = "doPDF";
HomeprintDocument1.PrinterSettings.PrintToFile = true;
HomeprintDocument1.PrinterSettings.PrintFileName = "doPDF.prn";
HomeprintDocument1.Print();
}
private void PrintPreview_Click(object sender, EventArgs e)
{
printPreviewDialog1.Document = HomeprintDocument1;
printPreviewDialog1.ShowDialog();
}
private void printPreviewDialog1_Load(object sender, EventArgs e)
{
}
private void HomeprintDocument1_PrintPage_1(object sender, System.Drawing.Printing.PrintPageEventArgs e)
{
//Main Text Label
e.Graphics.DrawString(HomeLabel.Text , new Font("Arial", 28, FontStyle.Bold), Brushes.Black, new Point(250, 10));
//Background images
Image newImage = Image.FromFile("c://Tarot/Images/ebakgrund.png");
e.Graphics.DrawImage(newImage, 0, 0, newImage.Width * 0.7f, newImage.Height * 1.2f);
//Cards images
try
{
Image cardImage1 = Image.FromFile(TotalHomestring);
e.Graphics.DrawImage(cardImage1, 275, 400, cardImage1.Width * 0.075f, cardImage1.Height * 0.075f);
Image cardImage2 = Image.FromFile(TotalHomestring2);
e.Graphics.DrawImage(cardImage2, 425, 400, cardImage2.Width * 0.075f, cardImage2.Height * 0.075f);
Image cardImage3 = Image.FromFile(TotalHomestring3);
e.Graphics.DrawImage(cardImage3, 425, 130, cardImage3.Width * 0.075f, cardImage3.Height * 0.075f);
}
catch (Exception f)
{
Console.WriteLine("An error occured: '{0}'", f);
}
// Date and timestamp
e.Graphics.DrawString("Session Datum: " + DateTime.Today.ToShortDateString() , new Font("Arial", 12), Brushes.Black, new Point(25, 20));
//Label Cards Texts
e.Graphics.DrawString(HomeLabelCard1.Text, new Font("Arial", 10, FontStyle.Regular), Brushes.Black, new Point(275, 635));
e.Graphics.DrawString(HomeLabelCard2.Text, new Font("Arial", 10, FontStyle.Regular), Brushes.Black, new Point(425, 635));
e.Graphics.DrawString(HomeLabelCard3.Text, new Font("Arial", 10, FontStyle.Regular), Brushes.Black, new Point(425, 368));
//LabelTextBox
e.Graphics.DrawString(HomeLabelCard1.Text, new Font("Arial", 18, FontStyle.Bold), Brushes.Black, new Point(25, 670));
e.Graphics.DrawString(HomeLabelCard2.Text, new Font("Arial", 18, FontStyle.Bold), Brushes.Black, new Point(25, 830));
e.Graphics.DrawString(HomeLabelCard3.Text, new Font("Arial", 18, FontStyle.Bold), Brushes.Black, new Point(25, 990));
//TextBoxText
e.Graphics.DrawString(HometextBox1.Text, new Font("Arial", 12, FontStyle.Regular), Brushes.Black, new Point(25, 700)) ;
e.Graphics.DrawString(HometextBox2.Text, new Font("Arial", 12, FontStyle.Regular), Brushes.Black, new Point(25, 860));
e.Graphics.DrawString(HometextBox3.Text, new Font("Arial", 12, FontStyle.Regular), Brushes.Black, new Point(25, 1020));
}
/Micael
Sv: Hur lägger man till bakgrundsfärg vid utskrift till pdf?
Public Sub DrawStringPointF(ByVal e As PaintEventArgs)
' Create string to draw.
Dim drawString As [String] = "Sample Text"
' Create font and brush.
Dim drawFont As New Font("Arial", 16)
Dim drawBrush As New SolidBrush(Color.Black)
' Create point for upper-left corner of drawing.
Dim drawPoint As New PointF(150.0F, 150.0F)
' Draw string to screen.
e.Graphics.DrawString(drawString, drawFont, drawBrush, drawPoint)
End Sub
Sv:Hur lägger man till bakgrundsfärg vid utskrift till pdf?
Jag var själv inne på att lägga en gul bild i samma storlek som min bakgrundsbild som är transparent, har inte testat ännu men borde fungera!
men tyckte det borde finnas en enklare lösning med alla funktioner som finns idag. :)
/Micke.Sv: Hur lägger man till bakgrundsfärg vid utskrift till pdf?
Hittar du någon bättre lösning så tveka inte att skriva det i inlägget här så kommer andra kunna ta del av det du lärt dig.
Lycka till
Pelle