Var kan man lära sig grunderna i C#? Egentligen skall man väl inte svara utan att veta... >Var kan man lära sig grunderna i C#? Dish vad ni svarar kryptiskt... >Är C# på samma sätt likt C eller C++? Köp boken Presenting C# av Christoph Wille. ISBN 0-672-32037-1 >Om du bara laddar ner .NET Framework SDK, som är gratis, får du med >en kommandoradskompilator, >Finns det något gratis verktyg som gör det möjligt att debugga koden? Tja, det var ju ett tag sen men jag hittade den här igår...C#
Är det nån skillnad mot C, är C "grunden" för C#?
Lite frågor...
/molleSv: C#
Men det jag har sett är C# väldigt likt javascript, det lilla jag vet om detta är nog att java och c# har större likheter än c och c#
Detta är min egen tolkning, vad den nu kan vara värd :-)Sv: C#
Läsa en god bok brukar vara ett utmärkt sätt. Om du bara vill lära dig just språket C# kan jag rekommendera A Programmer's Introduction to C# av Eric Gunnerson. Vill du samtidigt lära dig om .NET plattformen lär C# and the .NET Platform av Andrew Troelsen vara bra.
>Är det nån skillnad mot C
Ja, stor skillnad.
>är C "grunden" för C#?
Dom har en del syntaktiska likheter, ja. Krullparenteser, semikolon, gemensamma nyckelord etc.
MSSv: C#
Såhär undrar jag ungefär:
VB.net är ju ganska likt VB
Är C# på samma sätt likt C eller C++?
Hur kompilerar man C#? Var skriver man det? (Anteckningar, Visual basic-format?)
Finns det nånstans man kan läsa lite grundläggande om det?
/MolleSv: C#
Ja skulle nog säga att det är större skillnad mellan C++ och C# än mellan VB och VB.NET.
>Hur kompilerar man C#? Var skriver man det? (Anteckningar, Visual basic-format?)
Om du bara laddar ner .NET Framework SDK, som är gratis, får du med en kommandoradskompilator, som du alltså kör från kommandoprompten. Skriver gör du i valfri texteditor, t.ex. Anteckningar.
Köper du Visual Studio .NET eller Visual C# .NET så får du med en utvecklingsmiljö liknande det du är van vid från VB, där du kan designa formulär grafiskt, får "syntax highlighting" på koden, kompilera med ett knapptryck osv.
>Finns det nånstans man kan läsa lite grundläggande om det?
Det finns massor av C# relaterade webbplatser att besöka. En av dem är http://www.c-sharpcorner.com
Annars rekommenderar jag fortfarande att du köper en god bok.
MSSv: C#
Den är kortfattad, enkel och pedagogisk. Jag som är vb-programmerare hade inga problem att hänga med, och kom snabbt in i C#.
/MartinSv: C#
Finns det något gratis verktyg som gör det möjligt att debugga koden?
Har tittat på SharpDevelop men det verkar "bara" vara en editor.Sv: C#
Det följer med en grafisk debugger i SDKn. DbgCLR i FrameworkSDK\GuiDebug katalogen.
MSSv: C# Här finns TUTORIALS av högsta klass
http://www.mindview.net/Books/TICSharp
Bruce Eckel har även skrivit nån bok i Java och några i C++, alla är gratis att ladda ner från hemsidan.
/Johan