Undrar bara om detta språk är värt att satsa på. Används det ute i stugorna?? Själv har jag kodat lite grann och tycker mig se en stor likhet med Java. Efter som det är ganska stora förändringar i VB.Net så kanske man skall satsa på attt koda i C# istället för att lära sig VB.net fullt ut....eller är det Java som gäller i fortsättningen?? Personligen så gillar jag detta språk och tycker att VB.net är krångligare och mer flexibelt än Java!! Jag älskar C#. Som editor är sharpdevelop på icsharpcode.net det bästa man kan få (förutom Visual Studio .NET förstås) Helt klart är C# något att satsa på. För egen del har det än så länge blivit VB.Net i arbetet. Min uppfattning är att det inte är så stort steg att kliva mellan språken C# och VB.Net. NET Framework är det som tar tid att vänja sig vid. SharpDevelop är Open Source och .NET-SDK går att ladda hem 'gratis' från MS på så sätt kommer man undan lite billigare än med VS. Har SharpDevelop någon formeditor än? Visst går det bra att skriva formulären för hand, men nog är en editor ett bekvämt verktyg om man skall bygga en Windows applikation. De har ingen ännu, ska vi försöka göra en? Låter som en spännande ide. Finns det någon bra dokumentation om detta(APIer etc)? Hur stort skulle ett sådant projekt bli?? Det är urkasst dokumenterat men ligger under Windows.Forms.Designer Verkar inte bara vara sharpdevelop som kan inhålla virus ;-). Det är nog ingen fara, kolla i forumen på icsharpcode.net om nå'n annan sett det, annars är det nog bara AV som falsklarmar.Nått att satsa på????
Någon som har bra tips om editorer?? Själv använder jag ultraeditSv: Nått att satsa på????
Vi använder .NET för nästan all nyutveckling på Windows-servrar nu för tiden.
/johan/
Cefalo AB
(som i övrigt inte alltid kan förväntas hålla med om vad jag skriver här)Sv: Nått att satsa på????
Helt klart har C# en renare kod som säkert upplevs som trevlig för de som kommer från C/C++ eller Java världen.
VB.Net har mer fläsk i syntaxen, vilket huvudsakligen hänger ihop med sitt arv. Delar av detta uppskattar jag men ibland går snackigheten väl lång. T ex när man överlagrar funktioner kan man ange "Overloads" men det är ren dekoration.
Om man kommer från VB och inte har större erfarenhet av C eller Java tycker jag nog att VB.Net är en bra start. En ev framtida övergång till C# ser inte jag som ett problem.
Om man skall jämföra Java (J2EE) så skall det göras mot NET Framework, inte något specifikt språk som använder det. Det jag uppfattar som den viktigaste punkten är om du behöver (vill ha friheten) att köra på flera plattformar än Windows. Då är förmodligen Java som är bäst. Är man nöjd med Windowsplattformen så NET Framework bäst i klassen enligt min uppfattning.
Vad gäller editorer ser jag ingen anledning att använda annat än VS.Net, det är ett riktigt bra verktyg. I VB.Net så jobbar kompilatorn i bakgrunden medan man kodar vilket är extremt trevligt (om man har en snabb dator). Ändrar man t ex parametrarna för en funktion så får jag direkt veta vart ifrån den anropas och kan justera snabbt. I C# är det som i VB6, man måste kompilera projektet och får då motsvarande information.
/TommySv: Nått att satsa på????
Själv använder jag mest VS, men funderar på att sätta upp SharpDevelop hos kunden när jag är klar så att de kan underhålla min kod utan att behöva betala för en licens av utvecklingsverktyget.
Hemma använder jag uteslutande SharpDevelop + SDK
/johan/Sv: Nått att satsa på????
// MikaelSv: Nått att satsa på????
All funktionalitet för att lyckas finns redan i ramverket, det behöver bara 'limmas ihop'.
FreddeSv: Nått att satsa på????
Jag vet att ett interface so heter ISite är inblandat, men det är allt jag vet.
Jag tänkte börja ikväll med att göra ett UML-klass-diagram av hela Windows.Forms.Design namnrymden för att se hur de klassena hänger ihop.
Hej. En liten varning.
Laddade ner sharpdevelop från icsharpcode.net...
Dessvärre varnar Sophos för att det finns en trojan kallad "Momma-B" i setupfilen.
Ingen annan som har upptäckt det?
Synd, det verkar vara ett bra program.
Sv: Nått att satsa på????
Microsoft accidentally distributes virus:
http://news.com.com/2100-1001-935994.htmlSv: Nått att satsa på????
Jag mailade och frågade om de hade fått in flera rapporter om viruset...
De hade fått in en rapport till...
De lovade att titta på det iallafall...