Går det göra en "vanlig" dll som man kan anropa i asp Det borde väl gå.. jodå , du måste skapa en comwrapper till din c# dll först. använd regasm på servern, så skapar du ett typelibrary och registrerar det i registret för access från COM. Har inte hittat det i C3, men i vb.net kan du göra class library och sedan lägga till en COM Class. skapa dll, så funkar det fint att köra CreateObject(""). Borde fungera från C# men har inte hittat COM class där, men det fungerar väl på samma sätt Hur skapar man ett Strong name? Du skapar en strong name assemlby med hjälp av sn.exe, skriv i commando promten sn -k key.snkanropa c#-dll i asp går det?
Server.CreateObject("xxx")
eller måste man använda sig av aspx?`
Tack!
AndreasSv: anropa c#-dll i asp går det?
Jag antar att det behövs .Net framework på servern, men i övrigt ska det väl gå att anropa den. Tror jag.
/MagnusSv: anropa c#-dll i asp går det?
går att ställin på c# prjektet att den ska generera en comwrapper om jag inte fått hjärnblödning helt
tror det står "make com visible" eller något liknande i projekt inställningarna.
om det är en dll som du inte gjort själv så får du generera wrappen via något .net commandpromt kommando , minns dock inte vad det heter , men det går...
//RogerSv: anropa c#-dll i asp går det?
Viktigt att du använder ett sk "StrongName" för din assembly. Sv: anropa c#-dll i asp går det?
Sv: anropa c#-dll i asp går det?
Jag har försökt ProgID och GuidID men när jag skall köra Gacutil.exe så säger den att den inte finns något Strong Name...
Problem!Sv: anropa c#-dll i asp går det?
Sedan i Assemblyinfo så skriver du in sökvägen till din skapade key:
ex:
[assembly: AssemblyKeyFile("..\\..\\key.snk")]
eller
[assembly: AssemblyKeyFile(@"..\..\key.snk")]
Tänk på att ut går från din bin\debug eller release mapp när du refererar till din key fil.
/Fredrik N