Varför får jag följade: däröfr att en cs fil inte är en asp.net fol, och följdaktligen kan inte IIS'n tolka den .. Sen är C# case-sensetive så du kommer få fel på den här raden också, System.console.Writeline("hello World"); men det stod ju i boken? Lär dig C# sharp på tre veckor, och när jag sparat filen som .cs så öppnar ju sig dreamweaver, så det kan väl inte vara någon programsats? du måste kompilera cs filen till exe, sen kör du den... dreamweaver 6 MX har ju stöd för .cs filer, det betyder att du kan använda DW som din C#-editor men du kan inte compilera dom till .exe filer ifrån dreamweaver, stödet för C# är ju för att dreamweaver är anpassatt för att koda .aspx sidor. Men det du har gjort är en console-app som lättast compileras ifrån prompten, med hjälp av compilern csc, "csc fil.cs". Det står en massa info om verktygen i "Lär dig C# på 3 veckor". Felmeddelande
Server Error in '/' Application.
--------------------------------------------------------------------------------
This type of page is not served.
Description: The type of page you have requested is not served because it has been explicitly forbidden. The extension '.cs' may be incorrect. Please review the URL below and make sure that it is spelled correctly.
Requested Url: /hello.cs
--------------------------------------------------------------------------------
Version Information: Microsoft .NET Framework Version:1.0.3705.0; ASP.NET Version:1.0.3705.0
Då koden ser ut på följande sätt:
class hello
{
static void Main ()
{
System.console.Writeline("hello World");
}
}Sv: Felmeddelande
ASP.NET måste ha en aspx fil som i sin tur talar om vilken klass som ligger i codebehind.Sv: Felmeddelande
den ska egentligen vara,
System.Console.WriteLine("hello World");
Men kan man använda sig utav Console.WriteLine i över huvudtaget när det gäller webbsidor? Vilken console är det då den skriver till?Sv: Felmeddelande
*känner sig dum*Sv: Felmeddelande
att dreamweaver öppnar den tycker jag verkar konstigt, men CS är defintivt inte en webbfilSv: Felmeddelande
Ett tips är att skippa dreamweaver, börja med notepad så att du lär dig behärska språket och verktygen lite mer, och läs om hur du compilerar dina program. Sen när du tycker att du kan dessa grunder kan du ta hjälp av någon speciell editor, bara ett tips! :)