Utifrån den klena tillströmmningen av inlägg i detta forum härleder jag två utsagor: Det kan inte vara så att många här arbetar med de lite äldre varianterna, de kör vidare på VB och ASP, och kanske inte orkat engagera sig i något nytt? C# är knappast något jätteenkelt som du kan lära dig på några timmar, och det är knappast ointressant heller för delen. Tror personligen att C#(med övriga språk i .NET-serien) kan ge en hel del fördelar för utvecklare, speciellt inom webdelen. Fredde, jag är glad att du tog upp det, jag går alltid in på pellesoft med förväntan att någon har skrivit nåt i c# forumet, med dött är det. Jag tänkte lära mig en gång och testade kursen: http://www.pellesoft.nu/login/articles/other/c-sharp_intro1.asp Det beror nog mest på att publiken här på pellesoft är fokuserade på asp / vb/vb.net ... inte så mycket C# folk som kommer hit pga av sajtens historik eller att de som börjar med C# nu inser att många andra inte har gjort det och tar sig tid att läsa manualen i stället för att ställa F1 frågor här. < eller att de som börjar med C# nu inser att många andra inte har gjort det och tar sig tid att läsa manualen i stället för att ställa F1 frågor här. -Hurra, skrek alla, vi har fått ett nytt programeringsspråk att lära oss. Nej, men xcopy-deployment är värt esväret att använda .net isft com <<-Hurra, skrek alla, vi har fått ett nytt programeringsspråk att lära oss. Hmmm, varför har jag inte börjat med C#? Hej. Ytterligare ett språk där vi utvecklare inte fått någon större revolution. Till Roland: >Varför måste allt vara svårt och kryptiskt bara för att vara effektivt??? För den som vill lära sig C# rekommenderar jag att man laddar ner Framework SDK och boken C# Language Specifications, som går att ladda ner från Microsoft.Intresse för C#?????
1: C# är jätte enkelt och frågor behöver ställs - allt är självklart!!.
2: C# är helt ointressant som programmeringsspråk varför ingen kodar i det och således inte behöver hjälp.
Vilken utsaga stämmer??
//FreddeSv: Intresse för C#?????
Många i min krets har testat på C#, och en några av dem arbetar även starkt med det, och de trivs utmärkt. Många av dessa har då lärt sig via kurser böcker och utmärkta amerikanska sidor som är helt tillängde C#.
Du ska nog se att när fler testar på och miljön blir vanligare att utveckla i, så kommer det även fler frågor.
/MKSv: Intresse för C#?????
Sv: Intresse för C#?????
Men det enda som hände var att framework skickade ut massa felmeddelanden, så då sket jag i det...
Kanske prövar nån gång igen, man vet aldrigSv: Intresse för C#?????
Sv: Intresse för C#?????
/johan/Sv: Intresse för C#?????
Här har du klart en poäng Johan. Bästa sättet att lära sig något från början tycker jag är att testa sig fram och själv leta efter möjliga lösningar. Om man sedan går bet på problemet eller vill ha en annan lösning så är ju forumet en utmärkt resurs. Därmed är det ju inte alla som sitter på så fina utvecklingsmiljöer där F1 är nycklen till framgång.
//FreddeSv: Intresse för C#?????
Efter en stund tystnade jublet och man började fundera över:
-Vad ska vi ha det här till ?
Och alla gick surt tillbaka till sina gamla burkar igen.
Ännu har ingen förklarat för dem vad vitsen med plattformsoberoende ska vara bra för när snart varenda burk ändå är utrustad med MS Windows.
:( Roland :)Sv: Intresse för C#?????
/johan/Sv: Intresse för C#?????
<<Efter en stund tystnade jublet och man började fundera över:
<<-Vad ska vi ha det här till ?
<<Och alla gick surt tillbaka till sina gamla burkar igen.
Jag började med VB och SmallTalk och när jag började programmera på riktigt började jag med Java. Och nu startade jag med C# för ca 3 månader sen och jag måste säga att C# slår alla språken därför att (som jag tycker):
-Långt mycket bättre än VB och VB.Net rent syntaxmässigt och tankemässigt
-Enklare att göra gränssnitt och koppla sig mot andra (MS) produkter än i Java, där det är jobbigt....dessutom får användaren en miljö man känner igen sig i.
-Utvecklingshastigheten (jämfört med vad jag hört om t.ex. c++)
-Bra prestanda
/JohanSv: Intresse för C#?????
Jag tror det beror på att jag inte har lust, dessutom är jag lite konservativ. Håller på mycket med Java (Det är otroooligt slött), men har inte haft lust eller ork att börja med nåt av .NET språken. ASP har jag sysslat med lite, men rent tankemässigt gillar jag Java servlets mer. Vad är C#'s motsvarighet till servlets?
För att se saken från ett annat håll, så tycker jag att det är tråkigt med alla språk som liknar VB. Fråga inte efter motivering, det är en känsla bara. Det känns som lite fusk att inte sitta direkt i minnet och koda. För tillfället är ju VB mitt huvudspråk, eftersom språket mitt nuvaranda projekt bäst. Så det är väl bäst att inte säga för mycket... =)
Att programmera VB är lite som att prata engelska, och det kan man ju göra i vilka andra sammanhang som helst. Nej, vi får väl se om jag lär mig C#, eller om mitt konservativa tänkade sätter stopp för det.
I annat fall kan jag ju lära mig det när det är gammalt och tillhör de konservativa språken...
/JörgenSv: Intresse för C#?????
>>Vad är C#'s motsvarighet till servlets
ASP.NET
>>Att programmera VB är lite som att prata engelska, och det kan man ju göra i vilka andra sammanhang som helst.
Det där är intressant...
Varför måste allt vara svårt och kryptiskt bara för att vara effektivt???
Tycker folk det är "häftigare" att programmera C# bara för att det innehåller knepiga ord och syntaxer??
Fränare att pilla med parametrar i Oracle i Unixmiljö än guider i SQL-Server på Windowsmiljö???
Enligt mig har VB/VB.NET en kanonsyntax med självförklarande namn på funktioner och nyckelord. Man vet direkt vad dom betyder eller gör.
Jämför VB.NET:s "Shared" med C#:s "static"....
Jämför VB.NET:s "Inherits" med C#:s ":"
Fast och andra sidan. Jag gillar C# också...
//freddaSv: Intresse för C#?????
Tyckker att det vore på tiden att det händer något mer med utvecklingsspråken än att bara få en ny dialekt och några få nya kul grejer.
Jämfört med när databaser kom som relationsdatbaser och SQL så gjorde utvecklingen ett stort steg frammåt mot tidigare sämre lösningar för lagring av data.
Ett tag var AI-språk på modet med bla Prolog osv.
Vad är då c#, c, c++, java osv.
Bara varianter av liknande språk utan någon direkt revolution för utveckling av program (ok! objektorientering finns med)
Steget från COBOL och gammal BASIC till dagens språk 25 år senare är ingen revolution. (fortfarande tredje generationens språk)
Vi har bara fått varianter på språk med mängder av möjligheter till att bygga in felaktigheter där utvecklingstiden fortfarande är mycket lång och kostnadskrävande. Utvecklingstider på många manår för ett användbart system. Objektorientering ger möjligheter till återanvändning av kod men ändock ingen revolution. Återanvändning av kod har man även haft möjlighet till utan objektorienterin i bla c.
När kommer revolutionen ???
mvh RolandSv: Intresse för C#?????
Revolutionen har varit härända sedan slutet av 80-talet i form av en Israelisk produkt vid namn Magic (http://www.magicsoftware.com/) i varje fall för system avsedda för databashantering utan några extrema prestandakrav. Utvecklingstiden är mindre än en tiondel av den som klassiska tredje-generations-språk erbjuder men momentankostnaden, inlärningströskeln samt flexibiliteten har förlorat motsvarande värdevinst... Hur kan jag säga så här? Jo jag har jobbat i Magic, VB och en radda andra språk och Magic är en revolution jämfört med de andra i vissa avseenden men i andra avseenden är det totalt värdelöst och behöver kompletteras med tonvis av kod enbart för att intergrera en enkel funktion såsom att lägga in en tabell som visar underposter till en specifik post.
Alla:
C# är ett populärt språk som många av de erfarna programmerarna redan hoppat på och precis om någon nämnt tidigare så ställer inte de mer erfarna F1-frågor och de håller sig nog i större utsträckning till engelskspråkiga forum (inget ont om Pellesoft!) där de hängt i många år och fått support av en mer internationell publik..Sv: Intresse för C#?????
Ja, jag hade ju egentligen ingen åsikt om varken effektivitet eller "häftighet".
Det är kul att programmera. Jag tycker det är roligare med C/C++ på det sättet att det känns mer som att hålla på med datorer än att skriva brev till datorn på engelska. Tekniskt sätt är det kanske ingen skillnad på den punkten.
Men jag är periodare. Ibland är det C/C++ som är hett, ibland Java, eller VB, eller också lär jag mig ett helt nytt språk.
/JörgenSv: Intresse för C#?????
Detta gjorde jag redan när beta 1 kom ut och programmerade de exempel som fanns där. Jag lärde mig mycket på detta, men köpte även boken C# Unleashed för att finslipa kunskaperna.
Dessa böcker rekommenderar jag varmt.
Marcus Ahlberg