Lite fakta angående tidigare debatter om svenska ord med tex åäö Har testat och fungerar som det skall. Skulle vilket som aldrig få för mig att använda svenska variabel namn i mina applikationer ... Som jag skrev inledningsvis: > <b>Nu är det bara upp till programeraren om han så önskar (eller får för sin chef) att använda det han tycker är lämpligast.</b> "Jag tror fatiskt inte att jag kan se någon anledning att använda sig av icke-engelska variabler och kommentarer fastän att det är möjligt!" Hej. Jag jobbar på ett företag som gör tandläkarprogram för Norden. Citat från mitt egna svar ">> Om man följt diskussionerna här på nätet och bl.a. pellesoft så har det framgått att vissa önskar skriva variabler med svenska tecken. Ibland tycker jag mig ha upplevt lägen där det hade varit bättre att använda svenska variabelnamn/kommentarer. T.ex. special områden där ett svenskt ord är väldigt exakt men är svårt att översätta till Engelska. Istället tenderar namn m.m. att bli svengelska eller jävligt krystade. Tillslut är det svårt att förstå koden eftersom ingen använder dessa utryck i verkligheten. >> <b>"Jag tror fatiskt inte att jag kan se någon anledning att använda sig av icke-engelska variabler och kommentarer fastän att det är möjligt!"</b> Oj oj oj > <b>Världen är full av bessernissar.</b> Ok får anstränga mig med att försöka förklara. > <b>Ett exempel på program skrivna av fransmän. Se gärna sidan enligt länken nedan.</b> citat RickardD Hehe... Jag kan inte med gott mod säga att jag läst en enda bra programmerings bok på svenska ... Våra experter jobbar häcken av sig och har inte tid att skriva böcker.. De som gör har uppenbarligen satsat på fel yrke ... > <b>Bra RickardD du försöker se dig omkring!</b> "Kan ju också tillägga att JAVA har native stöd för Unicode, vilket gör den här diskussionen till ~7 år gammal. Och ja, diskussionen har förts flera gånger i svenska usenet, och ja, majoriteten där är av samma uppfattning som mig. Vilket även majoriteten i denna tråd verkar vara!" Hej. Tjip Ok med åäö
citat från SAMS, "Lär dig c# på 3 veckor", av Bradley L. Jones, förlag: Pagina.
"C# stödjer en Unicode-teckenuppsättning, vilket betyder att bokstäver från vilket språk som helst kan lagras och användas. Du kan även använda vilket Unicode-tecken som helst för att namnge dina variabler."
Nu är det bara upp till programeraren om han så önskar (eller får för sin chef) att använda det han tycker är lämpligast.
mvh Roland, som börjat känna på c#Sv: Ok med åäö
Nu kan man låta variabler heta det som man önskar
Exempelvis
Årsbehov
Länkar
Färgkod
mvh RolandSv: Ok med åäö
Vad händer om ngn skall läsa koden och inte kan svenska? Engelska är det internationella programmeringsspråket ... Håller mig till det ... Sv: Ok med åäö
"Nu är det bara upp till programeraren om han så önskar (eller får för sin chef) att använda det han tycker är lämpligast."
Frihet att göra det man tycker är lämpligast utan någon sådan begränsning i språket.
Bara för att en sak är möjlig så innebär det inte att den är bra, eller ens att den bör användas.
De gånger jag skriver kod (HTML/XHTML/CSS/ASP/VBS) så använder jag mig alltid av engelska, båpde i variabler och i kommentarer i koden. Anledningen är enkel, men vet aldrig när någon ickesvensk behöver ta del av koden. Antingen någon på företaget som inte behärskar svenska, eller att man behöver hjälp i icke-svenska forum, eller tom om man vill dela med sig av sin kod till andra.
Jag tror fatiskt inte att jag kan se någon anledning att använda sig av icke-engelska variabler och kommentarer fastän att det är möjligt!Sv: Ok med åäö
Om man följt diskussionerna här på nätet och bl.a. pellesoft så har det framgått att vissa önskar skriva variabler med svenska tecken.
Detta har tydligen Microsoft insett och ger en MÖJLIGHET för alla nationalliteter att kunna använda vilka tecken som man önskar bara de ingår i UNICODE. Tidigare har det funnits begränsningar angående liknande i de flesta programspråken.
Om man nu inte håller på med systemutceckling förstår jag att man kan ha svårt att se behovet. För de som avser att dela sin kod intrnationellt är givetvis engelska lämpligt men för de som endast avser att koden stannar inom Sverige så fungerar svenska variabler utmärkt.
Allmänt:
Läser en bok för tillfället "C# % .NET" av Erik Ronne förlag DOCENDO
Här använder författaren å, ä och ö i sina variabler, troligen är han idiot när han gör så om man skall följa era påståenden. Boken är för övrigt även skriven på svenska och det är väll lika dumt det med, att vi sedan för diskussioner här på pellesoft på svenska är också dumt då endast svenskar kan förstå vad vi skriver.
När man som denna tråd kommer med ett tipps så möts man återigen av ett antal gnällpellar som tycker att allt sådant är skit utan att känna till bakgrunden. Försök någon gång se possitivt det hjälper.
mvh Roland , ha en bra dag :)Sv: Ok med åäö
>> Om man följt diskussionerna här på nätet och bl.a. pellesoft så har det framgått att vissa önskar skriva variabler med svenska tecken.
Den enda jag sett önska detta är du. Jag kanske har missat någon.
:-)
Jag håller med de övriga här. Svenska är inget för programmering.
För mig skulle det kännas tvivelaktigt, billigt, nybörjaraktigt, inte alls bra ifall jag såg en applikation med svenska variabler.
Det blir ju inte konsekvent i och med att konstanter, inbyggda metoder, klasser m.m redan är döpta på engelska.
Och som RickardD skriver:
En svensk programmerare kan förstå <b>exakt</b> vad en rysk utvecklare menar genom att titta på koden. Ganska unikt tror jag...
//fredda Sv: Ok med åäö
Programmet började i liten skala i Norge för de norska tandläkarna
och koden skrevs på norska.
Nu när programmet är gigantiskt skriver vi på engelska men än i dag är halva
programmet kodat på norska. Så det är tur att man förstår norska!
Det gäller att tänka på hur framtiden ser ut också för den kod man
skriver.....
//JennySv: Ok med åäö
"Om man följt diskussionerna här på nätet och bl.a. pellesoft så har det framgått att vissa önskar skriva variabler med svenska tecken."
Låt var och en göra hur han/hon vill
Syftet med tråden att påvisa, vad flera frågat om, faktiskt är möjligt med c#
Om ett svenskt företag strategiskt beslutat sig för att deras applikationer skall vara helt svenska med variabeler och fältnamn i databaser på svenska så är detta upp till dem att inte ryssar, kineser mm kan läsa deras kod. Därför kan ni som argumeteerar mot detta inte bestämma vad som är den enda rätta läran.
Se det som en möjlighet, gnällspikar.
/RolandSv: Ok med åäö
Den enda jag sett önska detta är du. Jag kanske har missat någon."
citat från FredrikS
Prova någon gång med att söka på nätet.
På detta forum finns följnde
"En gång testade jag att använda ä,ö och å i min VB-kod. Till min förvåning funkade det hur bra som helst.
Av vilken anledning borde man inte använda svenska tecken i sin VB-kod?
/Jörgen"
vidare i den tråden skriver Jörgen
Problemet är bara att när man skriver ett svenskt program så blir det så mycket förväxlingar. Nu är det ju bageri det gäller. Alltså dessa ord:
Bread - Bröd
Dough(?) - Deg
Emballage - Förpackning
Invoice - Faktura
osv.
Sök nu själva och se att det är inte bara token Roland som ser detta som en möjlighet.
mvh Roland
Sv: Ok med åäö
I allmänhet så föredrar jag engelska men som vanligt så tror jag att det bland finns undantag.Sv: Ok med åäö
> <b>Om man följt diskussionerna här på nätet och bl.a. pellesoft så har det framgått att vissa önskar skriva variabler med svenska tecken.</b>
LOL!
Om man följer diskussionerna i ämnet på andra delar av svenska Internet (vilket det ju handlar om, svenska tecken), exempelvis <news:se.dator.programmering.diverse> så ser man att din åsikt visserligen finns hos vissa men majoriteten sågar idén snabbt, av just de skäl jag angav tidigare.
> <b>Detta har tydligen Microsoft insett och ger en MÖJLIGHET för alla nationalliteter att kunna använda vilka tecken som man önskar bara de ingår i UNICODE. Tidigare har det funnits begränsningar angående liknande i de flesta programspråken.</b>
Och tidigare har det varit fullt möjligt att använda internationella tecken i de språk som korrekt stödjer teckentabellers användning i själva koden. Jag har mycket svårt att se att C# skulle vara det första språk som gör det. Här får nogån rätta mig om jag har fel, det är bara ett antagande från min sida!
> <b>Om man nu inte håller på med systemutceckling förstår jag att man kan ha svårt att se behovet.</b>
Så är du där och klampar igen! Skärpning. För en diskussion i ämnet och inte om vad jag jobbar med!
> <b>Allmänt:
Läser en bok för tillfället "C# % .NET" av Erik Ronne förlag DOCENDO
Här använder författaren å, ä och ö i sina variabler, troligen är han idiot när han gör så om man skall följa era påståenden. Boken är för övrigt även skriven på svenska och det är väll lika dumt det med, att vi sedan för diskussioner här på pellesoft på svenska är också dumt då endast svenskar kan förstå vad vi skriver.</b>
Och om du för en gång skull verkligen läser vad jag skriver så ser du att jag har skrivit om <b>variabler</b> och <b>kommentarer</b>. Internationalisering av mjukvara har jag absolut inget emot.
> <b>När man som denna tråd kommer med ett tipps så möts man återigen av ett antal gnällpellar som tycker att allt sådant är skit utan att känna till bakgrunden. Försök någon gång se possitivt det hjälper.</b>
Du är ju inte sann! Är man en gnällspik bara för att man inte håller med dig? SKa man inte för föra en diskussion om ett ämna för att man inte har samma åsikter som dig? Trams!
Jag tycker att mina argument om att man bör använda engelska som variabel/kommentarspråk är väl underbyggda. I din argumenation så ser jag bara att du <b>tycker</b> att det är bra. Ingenting om varför!Sv: Ok med åäö
Världen är full av bessernissar.
"Om man följer diskussionerna i ämnet på andra delar av svenska Internet (vilket det ju handlar om, svenska tecken), exempelvis <news:se.dator.programmering.diverse> så ser man att din åsikt visserligen finns hos vissa men majoriteten sågar idén snabbt, av just de skäl jag angav tidigare."
Och vad säger att bara för vissa inte önskar använda det så måste alla använda engelska ? (liknar diktatur)
"Är man en gnällspik bara för att man inte håller med dig?"
RickardD, du behöver inte hålla med mig om detta, vi lever i ett fritt land och det är som jag tidigare skrivit, upp till var och en att använda denna möjlighet.
"Ingenting om varför!"
Kan du inte inse det RickardD så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
/RolandSv: Ok med åäö
Öh, va? Vad jag har gjort är att redovisa min ståndpunkt, och dessutom förklarat varför jag har den! Tycker du att det är besserwisseraktigt så får det ju stå för dig!
> <b>Och vad säger att bara för vissa inte önskar använda det så måste alla använda engelska ? (liknar diktatur)</b>
Du läser uppenbarligen som en kratta!
Jag har inte sagt att man inte <b>får</b> använda svenska tecken i programmering. Jag har sagt att jag inte ser någon anledning till att göra det. Naturligtvis så ska vem som helst få göra så som han önskar, men det kab vara bra att känna till för/nackdelarna med båda sätten. Du verkar vara duktig på att tolka in saker i vad jag skriver som jag inte menar!
>> <b>"Ingenting om varför!"</b>
> <b>Kan du inte inse det RickardD så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.</b>
Ett högst kreativt svar för att motivera sin åsikt! Men, du kanske inser att det finns fler som läser tråden och som inte heller förstår varför man ska använda svenska tecken i kod istället för traditionellt engelska!Sv: Ok med åäö
Hela världen använder, trots vad vissa tror, inte engelska som kommentarer och variabler. (men många gör det)
Ett exempel på program skrivna av fransmän. Se gärna sidan enligt länken nedan.
http://www.vbfrance.com
Nu har jag inte påstått att detta är bra men verkligheten är så att en hel del använder sitt modersmål vid programmering.
Vad jag känner till om Frankrike så är man relativt nationalistiska och värnar om sitt modersmål och jag tror (observera JAG tror) att det blir svårt att övertyga dem om att helt byta till engelska.
Jag är helt övertygad om att det kunderna bestämts sig vara lämplig standard för programering bör vara rätt. Har man bestämt att allt från databasers fältnamn till variabler skall vara på tex svenska så är det det som i de fallen gäller trots att man själv föredrar något annat. (Har däremot kunden bestämt sig för engelska så är det det som gäller.)
> <b>http://www.vbfrance.com</b>
Efter att ha kollat runt på den sidan ett tag så hittar jag faktiskt inte ett enda exempel där man använder "utökade" tecken i variabler (vilket ju allt handlade om, Unicode). Däremot var en del av kommentarern av källkoden en blandning på franska och engelska!Sv: Ok med åäö
"Efter att ha kollat runt på den sidan ett tag så hittar jag faktiskt inte ett enda exempel där man använder "utökade" tecken i variabler (vilket ju allt handlade om, Unicode). Däremot var en del av kommentarern av källkoden en blandning på franska och engelska!"
Bra RickardD du försöker se dig omkring!
Mitt inlägg såg ut så här (första delen)
"Ok får anstränga mig med att försöka förklara.
Hela världen använder, trots vad vissa tror, inte engelska som kommentarer och variabler. (men många gör det)
Ett exempel på program skrivna av fransmän. Se gärna sidan enligt länken nedan.
http://www.vbfrance.com"
Jag vet att tråden behandlar användning av utökade tecken i varibler men där vi även argumenterat om att använda annat än engelska som variabler och kommentarer.
Sidan som jag angav var en sida med en hel del exempel av vb-kod vilket jag hoppas du laddat ned och kikat på några exempel. De som int gjort detta får en kort snutt här.
Programmet heter "WebPopupKiller"
Private Sub cmdAjouter_Click()
' Ajoute une fenêtre à la liste
If (tabOption.Tab = 0) Then
' Initialisation des zones
txtNom.Text = vbNullString
txtHauteur.Text = vbNullString
txtLargeur.Text = vbNullString
ElseIf (tabOption.Tab = 1) Then
If Not lvwFenetres.SelectedItem Is Nothing Then
' Initialisation des zones
txtNom.Text = lvwFenetres.SelectedItem.Text
txtHauteur.Text = lvwFenetres.SelectedItem.SubItems(1)
txtLargeur.Text = lvwFenetres.SelectedItem.SubItems(2)
Else
txtNom.Text = vbNullString
txtHauteur.Text = vbNullString
txtLargeur.Text = vbNullString
End If
End If
blAjout = True
tabOption.Tab = 3
End Sub
Eftersom detta är ett exempel endast för att visa att inte engelskan i programspråk är acepterad till 100%. Detta exempel är gjort i VB vilket före vb.net ej hade stöd för Unicode. Så jag förstår dig RickardD att du blev lite besviken när du inte hittade utökade tecken i vb kod utvecklad före c# och vb.net fanns.
Tillbaka till tråden
De som så önskar att använda svenska för tex variabler har nu möjlighet till detta i bl.a. c# och vb.net även om flera här på forumet anser att ni har fel.
Visst är det på franska alltid, och jag fattade inte vad programmet gjorde, hade det varit på engelska så hade jag gjort det :)
Sedan kan jag hålla med dig att man om man vill kan man skriva sina parametrar på svenska men jag måste hålla med Richard att det finns inga som helst fördelar med detta endast nackdelar (om man nu kan engelska).
Det är upp till var och en att skriva hur man vill. Själv skriver jag alltid på engelska.
- MSv: Ok med åäö
Titta bara på sundblads ... Sv: Ok med åäö
Vad är det för försök till "klapp på huvudet" du håller på med. Efter de diskussioner jag har haft med dig och den bild jag har fått så har jag nog "sett mig omkring" betydligt mer än du verkar tro!
> <b>Detta exempel är gjort i VB vilket före vb.net ej hade stöd för Unicode. Så jag förstår dig RickardD att du blev lite besviken när du inte hittade utökade tecken i vb kod utvecklad före c# och vb.net fanns.</b>
Öh, va? Varför pratar du om VB nu? Det var ju Unicode i C# vi pratade om. Och då var det naturligtvis de exemplena jag tittade på! Tex <URL:http://www.csharpfr.com/article.aspx?Val=57> (inte speciellt utvald, det översta av exemplena i C#-kategorin). Så jag är inte det minsta besviken eftersom att jag inte tittade på VB!
Kan ju också tillägga att JAVA har native stöd för Unicode, vilket gör den här diskussionen till ~7 år gammal. Och ja, diskussionen har förts flera gånger i svenska usenet, och ja, majoriteten där är av samma uppfattning som mig. Vilket även majoriteten i denna tråd verkar vara!Sv: Ok med åäö
RickardD detta är inte någon omröstning där det gällera att finna någon segrare. Jag tror också, utan att ha belägg för det, att majoriteten av alla programmerare använder engelska (vilket även jag gör ibland) i sina programs variabler och kommentarer.
Lite bakrund till varför jag anser att det är bra att det nuförtiden går med svenska tecken i program. Jag arbetade på Volvo Lastvagnar runt 1990 och utvecklade program för MPS och priskalkyler. Vi skulle då (strategiskt beslut) använda svenska namn på variabler och fältnamn för databaser. Programspråket och databasen klarade dock inte av åä och ö utan vi fick då byta dessa mota aa och o vilket blev mindre lyckat men skulle vara så enligt företagets beslut. Hade det fungerat som de nu med Unicode användande språken så hade vi kunnat använda åä och ö vilket då hade blivit mycket bättre.
Givetvis är det i de fallen man behöver dela kod med andra nationaliteer bättre om man kan använda ett gemensamt språk vilket vanligtvis nog är engelska.
Livet som programmerare är inte alltid lätt när man inte alltid själv får välja hur program skall utvecklas. (egen kommentar)
mvh Roland
(som ber RickardD om ursäkt om han uppfattat mig som lite trubbig ibland, ha en bra dag)
Sv: Ok med åäö
>>Livet som programmerare är inte alltid lätt när man inte alltid själv får välja hur program skall utvecklas.
Det är jag den förste att skriva under på....
//freddaSv: Ok med åäö
Kan då inflika med en liten ödmjuk komentar nu när ni andra har lungnat ner er lite.
Om du råkar scripta lite asp så kan jag berätta att alla webservrar på internet inte tycker om att det finns åäö i variabel namn.
/jonber