Hejsan Kan du inte bara använda en array? Eller kanske en hashtable där ditt "slumptal" utgör nyckeln. Kan du inte bara använda en array? Eller kanske en hashtable där ditt "slumptal" utgör nyckeln? Jo men det är det jag gör, men jag vill veta hur jag namnger objekten som skapas efter denna nyckel, som jag skrev i exemplet... Det är inte alls det du gör... du försöker namnge ett objekt enligt en variabels värde. javas syntav kopia av c/c++ är inte löjlig då? Nu är ju det här definitivt inget tråd att hålla en sån här diskussion i, men jag tänker ändå svara; Hej. Jag är också hemskt lessen för att jag förstör den, men jag bara måste svara... hoppas du har fått en lösning på din fråga, Keffoo - annars får du se till att avbryta diskussionen. =) Tråden verkar ha spårat ur :)Objektnamn från variabel värde?
Hur kan man skapa objekt med ett namn från en variabels värde?
säg att jag har en for-loop som generear ett slumptal det här slumptalet ska ingå i objektets namn,
Test objekt_slumptal(eller annat variabel värde) = new Test();Sv: Objektnamn från variabel värde?
MSSv: Objektnamn från variabel värde?
MSSv: Objektnamn från variabel värde?
Test objectnamn(PLUS)variabeln = new Test();
det går inte att skriva
Test namn_variabel = new Test();
eller
Test variabeln = new Test();
Det är hur man namnger ett object efter en variabel som jag behöver hjälp med.Sv: Objektnamn från variabel värde?
Vad MS menar är att du gör en
Test [] Variabel = new [] Test;
och sedan lägger till Testobjekt till denna array.
(Med reservation för syntaxfel... kan inte c#:s löjliga syntaxkopia från java)
/Niklas JanssonSv: Objektnamn från variabel värde?
dessutom är det myceket som tagits från andra ställen än javaSv: Objektnamn från variabel värde?
Javas "syntaxstöld" är för det första inte av samma karaktär - det handlar om ett språk som bygger på C och lite C++, men som tagit bort allt som är "svårt". C# gör ibland intryck av att vilja vara en efterföljare till C++, och då kan man inte utgå från Java-syntax.
Detta betyder inte att Java är något bra språk heller - jag är stor Javamotståndare.
Och
>dessutom är det myceket som tagits från andra ställen än java
gör att att det omöjligt kan fungera som en bra efterföljare till något språk. C# är ett eget språk. (Som jag inte gillar)
Niklas:
>>Javas "syntaxstöld" är för det första inte av samma karaktär - det handlar om ett språk som bygger på C och lite C++, men som tagit bort allt som är "svårt".
Msdn om C#: http://msdn.microsoft.com/msdnmag/issues/0900/csharp/default.aspx
"It's a little like taking all the good stuff in Visual Basic® and adding it to C++, while trimming off some of the more arcane C and C++ traditions."
Låter lite som samma sak tycker jag...
(Flåt om jag förstör tråden)
//freddaSv: Objektnamn från variabel värde?
--
Det låter som samma sak, ja. Och det är säkert Microsofts uppfattning i frågan, men faktum är att C# har mer gemensamt med Java än med C++, och eftersom java bygger mycket mer på C än på C++ så kan C# inte heller vara speciellt likt C++.
Det viktigaste med C++ och dess tiktiga uppföljare C++0x är att man försöker hålla antalet språkelement nere. "for each" tillexempel.
Det är ett helt nytt språkgrepp som man måste lära sig, men funktionen finns sedan tidigare, utan ingrepp i språket (funktionen "for_each").
Så min åsikt är: "C# är ingenting som bygger på C++. Det är något som bygger på Java, men har blandat in VB-, C- och C++-koncept." Folk får tycka vad de vill om detta, men det är inte C++.
men jag har löst problemet iaf genom att skapa en array av typen object. och sedan loopa fram namnen.
tack