Hej. Du kan använda vilket .Net-språk du vill när du programmerar ASP.Net (på serversidan, i code-behind-filen). VB.Net, C# eller något annat...det är bara att välja och vraka... Har nu suttit och tokläst om detta, börjar få en lite klarare blick. Jag inbillade mig att man inte skulle behöva kompilera kod osv. Men det är alltså en skillnad på .net och asp.net?? Ja, det ena (asp.net) presenteras och körs på en webserver (användaren använder en vanlig browser), för att köra vanlig .Net-program (.exe-fil eller likn) måste användaren installera .Net-framework... ok, jag är mycket tacksam för era svar. Är VB möjligtvis enklare för en simpel VB-script programmera att förstå ä C#? Robert, asp.net är en _Del_ av .NET ingeting annat ... .net / c-sharp??
Jag känner mig lite förvirrad. Jag har precis impuls-hoppat på en utbildning som heter asp.net. Jag har en ganska stor erfarenhet av asp och vb-script och jag trodde ärligt att asp.net skulle vara någon slags "förlängning" av det. Men nu sitter jag och programmerar c# i visual studio.net.
Då jag mest har grejat med webbprogrammering känns detta helt förvirrande. Är c# det vedertagna språket om man skall hålla på med webb i .net? Vilka andra språk kan man använda och vilka är då att föredra om man vill bygga webblösningar som tex forum eller community mot databaser osv..?
Mvh//RobertSv: .net / c-sharp??
Sv: .net / c-sharp??
RSv: .net / c-sharp??
Sv: .net / c-sharp??
RobertSv: .net / c-sharp??
VB är definitivt enklare. C# är helt objektorienterat. Själv tycker jag att C# är riktigt kul.Sv: .net / c-sharp??
För både asp.net och winforms behövs .NET framework installerat ...