Hej! <code> Tack så jättemycket! Nu funkar det. hmmInterface
Jag håller på att öva mig i C# och jag ska göra ett kundregistreringsprogram. Det som jag håller på att träna på nu är interface och jag har ganska stora problem med det.
Det jag ska använda interfacet till är att kolla så att användaren matar in korrekta uppgifter (att det finns ett @-tecken i email adressen etc)
Jag har börjat lite smått som ni ser men det är ju långt ifrån färdigt.
Jag förstår att det krävs ganska mycket jobb av er för att hjälpa mig men jag skulle uppskatta det mycket!
C#:--------------------------------------------------------------------------------
public void newCustomer(IValidate customer)
{
FileStream file = new FileStream(fileName, FileMode.Append);
BinaryFormatter bf = new BinaryFormatter();
try
{
bf.Serialize(file, customer);
}
catch(Exception e)
{
}
finally
{
file.Close();
}
}--------------------------------------------------------------------------------
Customer ser ut så här
C#:--------------------------------------------------------------------------------[Serializable]
public struct Customer
{
public string firstname;
public string lastname;
public string address;
public string email;
public string userID;
}--------------------------------------------------------------------------------
Och IValidate ser ut så här:
C#:--------------------------------------------------------------------------------
public interface IValidate
{
bool validate();
}
--------------------------------------------------------------------------------
Jag måste ju på något sätt implementera IValidate i structen men jag vet inte hur man gör det.
Tack på förhand!Sv: Interface
public void newCustomer(IValidate customer)
{
if (!customer.validate())
{
console.writeline ("nu blev det fel");
return;
}
FileStream file = new FileStream(fileName, FileMode.Append);
BinaryFormatter bf = new BinaryFormatter();
.....din kod här....
}
</code>
<code>
[Serializable]
public struct Customer:IValudate
{
public string firstname;
public string lastname;
public string address;
public string email;
public string userID;
public bool validate(){
if (firstname=="")
return false;
if (lastname=="")
return false;
if (email.indexof("@")==-1)
return false;
return true;
}
}
</code>
<code>
public interface IValidate
{
bool validate();
}
</code>
//RogerSv: Interface
Jag har en annan liten fråga som jag undrar om någon skulle kunna förklara tillvägagångssättet i teorin.
Hur ska man göra så att alla objekt som programmet hanterar måste implementera ett visst interface som garanterar att programmet kan hantera objektet?Sv: Interface
Antingen måste alla dina klasser ärva en abstract klass som implementerar Interfacet eller så får du väl helt enkelt se till att alla klasser implementerar Interfacet.
Man kan nog inte "tvinga" objekt att implementera vissa interface. Jag skulle ha kört på en abstrakt klass (helt tom) eftersom man då kan bygga på om man behöver mer funktionalitet.