så här kanske: Gör du Invalidate efter att du satt din nya bakgrundsbild? Det tvingar ju komponenten att ritas om. och du har inte någon stor kontroll som är dockad över hela formuläret?Hur sätter jag en bakgrunds bild med kod?
Jag håller på med ett MasterMindspel där kontrollerna till det ritas ut.
Om jag sätter en bakgrundsbild på formen så visas den inte, bakgrundsfärg kan jag ändra däremot.
Så min fråga är hur jag kodmässigt ritar ut min bakgrund Mastermind.gif?
frmMasterMind.BackgroundImage = "stermind.gif"; fungerar inte.
Jag vet inte om det är här:
OffScreenBitmap = new Bitmap(this.Width,this.Height);
gOffScreen = Graphics.FromImage(OffScreenBitmap);
som det ska ändras i, jag tycker att jag har provat alla sätt och även sökt på nätet med 0 resultat eller så kraschar det.
/Anna-KarinSv: Hur sätter jag en bakgrunds bild med kod?
tyvärr, det fungerar inte, jag får helt enkelt ge upp, det verkar vara stört omöjligt att sätta en bakgrund med kod i det här fallet, vilket är lite synd, men jag får väl leva med det.
this.BackgroundImage=Image.FromFile("pathentillminbild");Sv: Hur sätter jag en bakgrunds bild med kod?
Testade den, jag får inget felmeddelande men bilden visas ändå inte.
Jag har bestämt mig för att skippa bakgrunden, jag har läst och läst koden hela dagen idag och ser inte vart eller vad jag ska ändra för att kunna få in en bakgrund.
Sv: Hur sätter jag en bakgrunds bild med kod?
Har nu testat det med, med samma resultat, bakgrundsbilden vägrar att visas.
Jag har provat att lägga koden på flera ställen men bakgrundsbilden visas inte.
//RogerSv: Hur sätter jag en bakgrunds bild med kod?
Nu är det helt löst, problemet var att jag ritade över min bakgrundsbild när jag ritade ut kontrollerna, men nu är det löst, jag hade tänkt och ändrat rätt,men skrivit fel i min kod.
4v utbildning + inte ha några böcker + ofta hitta kod som inte fungerar är inget bra sätt att lära sig på. Men envis som man är så försöker man ändå...
/Anna-Karin