Tjena, Hej, Tackar!Bilder i C#
Jag har lite frågor angående bilder här. Om jag vill använda massa bmp filer för att visa i pictureboxes, kan jag inte då baka med bmp-filerna i exe file så jag slipper ange en absolut sökväg till bilderna hela tiden?
Tack på förhand!
/RickiSv: Bilder i C#
Du kan dra och släppa bilderna i ditt projekt, högerklicka sedan på dem och välj properties. I properties kan du sätta något av valen till "Embedded resource", gör detta. Du kan nu läsa ut bilderna från din assembly. Det finns ett gäng tutorials som beskriver detta bättre på nätet.
Om du söker på typ google med nedanstående fras borde du hitta någon bra tutorial.
+"embedded resource" +"c#" +".net"
Jag har gjort samma sak fast med JS filer i webbprojekt, i de exempel jag läst har de dock dragit exempel med just bilder men jag har tyvärr inte kvar några länkar.
Ett bra tips är att se till att du får resourcepathen rätt. Jag har för mig att den kommer bli typ defaultnamespace.katalog.katalog.fil typ. Jag hade lite problem med just det innan jag fick det att snurra, annars var det inga konstigheter, krävdes inte särskilt mycket kod som vanligt i .NET :)
Lycka till.
/martin Sv: Bilder i C#
Hittade denna länk där det stog en hel del bra:
http://www.codeproject.com/dotnet/embeddedresources.asp