Hallå... &#XXX; (“ t.ex.) får jag lov att köra med, jag har aldrig fått till det nå bra med åäö heller. jag brukar få läsa xmlfiler här på jobbet som innehåller åäö , och då har det nog varit utf-7 som jag fått använda varje gång... >Jag vet inte om man måste ange nåt speciellt längst upp i xml-filen... testade med både: <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> hmmm, det här är lite skumt... Om jag i EditPlus säger att det skall vara UTF 8 så funkar det med UTF 8 och windows 1252, men om jag säger att det skall vara plaintext så funkar det inte... å Notepad verkar ju alltid spara det som plaintext men som sagt jag får inte in å:et om det är plaintext oavsett... Alltså om jag sparar filen i Editplus som utf-8 och öppnar den i notepad så finns ju å:et med... men om jag sparar den igen så blir det mupp... >å Notepad verkar ju alltid spara det som plaintext ja, såg det nu :-) ok, nu har jag löst det...XMLTextReader och åäö?
Jo, jag upptäckte häromdagen att när jag skulle försöka läsa XML med XMLTextReader så ville den inte läsa in ett å...
Klarar den verkligen inte åäö eller vad? Jag testade även att lägga in å men då blev den kinkig med...
Jag vet inte om man måste ange nåt speciellt längst upp i xml-filen... testade med både: <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
och <?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?> men inget funkade... nån som har några förslag?Sv: XMLTextReader och åäö?
Sv: XMLTextReader och åäö?
(inte för jag vet om detta hjälper här)
//RogerSv: XMLTextReader och åäö?
och <?xml version="1.0" encoding="ISO 8850-1"?> men inget funkade... nån som har några förslag?
Hur är XML filen sparad då? Är filen sparad som UTF-8 ska det fungera utmärkt (gör det här i alla fall), är den sparad som Windows ANSI så borde encoding="Windows-1252" fungera.
MSSv: XMLTextReader och åäö?
Sv: XMLTextReader och åäö?
Vilken Windows version sitter du på? In WinXP kan du välja kodning i Notepads Spara Som dialogruta. Har för mig att det valet fanns även i Win2000.
MSSv: XMLTextReader och åäö?
Men då sparar den ju som ANSI, men då funkar det ju inte med ansi och att ange windows 1252 som encoding...i allafall inte hos mig
Det sjuka är att om jag öppnar filen i Internet Explorer så hittar den å:et, sparar jag den som unicode så vill inte Internet Explorer göra nåt alls...
Jag vet inte om XMLTextReadern överhuvudtaget brys sig om vad som står i encoding... det verkar ju inte så...Sv: XMLTextReader och åäö?
hade denna koden:
StreamReader sr=new StreamReader(file);
XmlTextReader xtr=new XmlTextReader(sr);
där file är pathen till filen...
ändrar jag och lägger in vilken encoding som strömmen skall ha dvs:
StreamReader sr=new StreamReader(file,Encoding.Default);
XmlTextReader xtr=new XmlTextReader(sr);
så nu funkar det....
nåja, gör man inga misstag så lär man sig inte... Tycker iofs att det är ett konstigt beteende av StreamReadern... det verkar ju som om den känner av utf-8 men inte ansi... eller?